Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Jag tror visserligen "bli en framgångsrik skribent" faller inom ramarna för saker som skulle göra Ymir lycklig(are), men det är möjligt.Det känns som en helt egen tråd!
Jag tror visserligen "bli en framgångsrik skribent" faller inom ramarna för saker som skulle göra Ymir lycklig(are), men det är möjligt.Det känns som en helt egen tråd!
Ok!Jag tror visserligen "bli en framgångsrik skribent" faller inom ramarna för saker som skulle göra Ymir lycklig(are), men det är möjligt.
Ok!
Jag har aldrig jobbat som frilansare, annat än något enstaka knäck. Däremot har jag ofta varit i position att anlita frilansare, och har ofta blivit kontaktad av frilansare som vill sälja in sina knäck.
Här är några tips
- Visa att du har läst publikationen du hör av dig till. Väldigt ofta hör det av sig folk som helt uppenbarligen inte ens besökt hemsidan.
- Visa att du fattar publikationens målgrupp. Deras intressen och utmaningar.
- Formulera dina ideer på publikationens ”språk”. Alltså, är det en tidning som har vinjetten ”Månadens kreatör”, säg då att du har en intervju du tror skulle passa som ”Månadens kreatör”.
- Är du helt grön, räkna med att få publikationens standardarvode (som är lågt).
HÅLL DEADLINE. viktigast av allt.
Diskutera det med redaktören så tidigt som möjligt - och se till att du har en egen lösning om det skulle behövas. Vissa redaktioner har egna fotografer de kommer vilja använda. Många har nätverk av frilansare. Men det uppskattas alltid om du föreslår en egen lösning.Hur gör man om artiklarna kräver bildmaterial? Jag har åtskilliga idéer på artiklar jag hade velat skriva, tex "Derelict Caravans in the Scanian Forests", men de kräver fotografier, och jag är verkligen ingen kompetent fotograf. Bör jag hitta en fotograf att samarbeta med redan innan jag pitchar idén till en redaktör?
Så du menar att för att ha en chans att komma in i spelbranschen måste man ha en utbildning specifikt inriktat mot just spel? Att tex gå en YH i programmering rent generellt är ingen idé?Nu menade jag specifikt för spelbranschen. I övrigt har jag inge vidare koll.
Men väldigt många som går en spelutbildning på högskolan får inga jobb och blir tvungna att gå en yh spelutbildning efteråt i varje fall. Hade flera i min årskurs som redan hade 2-3 års utbildning men som inte fick nåt jobb
De kurser jag hållit i har haft allt från nyexade gymnasieelever till folk som gjort annat i årtionden, har familj och barn, och bestämt sig för att sadla om till barndomens drömjobb istället.Det känns som att alla andra som går sådana utbildningar kommer vara purfärska 20-åringar uppfödda på Twitch, och att behöva praktisera som en 38-åring med en befintlig examen i bagaget, det känns lite weird.
Japp det är svaret jag hade gett också.De kurser jag hållit i har haft allt från nyexade gymnasieelever till folk som gjort annat i årtionden, har familj och barn, och bestämt sig för att sadla om till barndomens drömjobb istället.
Och bäst av allt: alla i samma klass!
Du kan absolut gå en Yh-utbildning inriktad på ren programmering (så länge det är relevant fôr spelutveckling), men de skolorna kommer sakna kontaktnätverket och industrielationerna som leder till spelutbildningarnas praktikplatser.
Extremt viktig poäng. I alla ”attraktiva” branscher är praktik a och o.men de skolorna kommer sakna kontaktnätverket och industrielationerna som leder till spelutbildningarnas praktikplatser.
Exakt vad som hände mig, eftersom tjänsten tillföll någon som helt enkelt kunde närområdet bättre. Went to school, and all I got was sommarjobb as lokalreporter!När jag läste journalistik kom en undersökning som visade att om du som journaliststudent inte fick sommarjobb på din praktikplats så var du i princip rökt.
Jag tror du ska bygga upp en edgy sociala-mediernärvaroOm jag måste försöka säga vad min ultimata dröm är så vore det kanske att jobba på Vice. Då vet man liksom äntligen att man hamnat i de riktigt koola kidsens klubb. Det kanske är enfaldigt, men om jag till äventyrs skulle jaga den drömmen, har ni några tips på hur jag borde gå till väga?
På myndigheternas sida inför de kommande åren finns det en idé om att det behövs 1 000 personer per år till spelbranschen, för att den växer löjligt bisarrfort i Sverige. Den siffran är en smula uppblåst tycker jag, men kort och gott: är det ett tillfälle som det passar sig att plugga spelutveckling för att få jobb så är det nu. Och som sagt, Yh-utbildningarna är mer eller mindre slussar rakt in i branschen.Allt du skriver ger mig intrycket att du vill jobba med dataspel. Ge det en ärlig chans nu när du faktiskt har möjlighet.
Nu känns det lite som att du sitter och hittar på problem.
Alltså, Ymir är deprimerad. Det enda som är svårare än att fatta stora existentiella beslut är att fatta stora stora existentiella beslut när man är sjukt nere.... och sluta uppfinna hinder för dig själv.
De gånger jag varit deprimerad har det varit värdefullt att få höra vilka problem som bara finns i mitt huvud. Men YMMV, såklart.Alltså, Ymir är deprimerad. Det enda som är svårare än att fatta stora existentiella beslut är att fatta stora stora existentiella beslut när man är sjukt nere.