Någon mer som läser Spellearlös friform? Tycker den är ruskigt inspirerande och vill köra en kampanj snarast.
Finns mycket att säga om den. En sak jag tyckte var spännande är att Genesis beskriver mekanik i rollspel som något som gör det enklare att spela snarare än ett hinder för inlevelse (sid 84). Friform är enligt boken ett svårare sätt att skapa berättelser, än med vanliga regler och mekaniker. I Whitehack beskriver Fiktionslek (om jag förstår det rätt) mekanik som något som försvårar och ska försvåra berättandet eftersom berättande i sig (frform) är för enkelt, och behöver hinder och begränsningar för att bli intressant. Alltså, mer inställningen att vi inte behöver tekniker eller hjälp för att skapa berättelse - till och med ett barn kan göra det. Vi behöver utmaningar i berättandet för att det ska bli kul. Lite olika syn på mekanik i rollspel, om jag förstår det rätt.
Finns mycket att säga om den. En sak jag tyckte var spännande är att Genesis beskriver mekanik i rollspel som något som gör det enklare att spela snarare än ett hinder för inlevelse (sid 84). Friform är enligt boken ett svårare sätt att skapa berättelser, än med vanliga regler och mekaniker. I Whitehack beskriver Fiktionslek (om jag förstår det rätt) mekanik som något som försvårar och ska försvåra berättandet eftersom berättande i sig (frform) är för enkelt, och behöver hinder och begränsningar för att bli intressant. Alltså, mer inställningen att vi inte behöver tekniker eller hjälp för att skapa berättelse - till och med ett barn kan göra det. Vi behöver utmaningar i berättandet för att det ska bli kul. Lite olika syn på mekanik i rollspel, om jag förstår det rätt.