God45 said:
3: Jag förstår inte varför det skulle leda till Kalleboll alls? Jag ser inget negativt med det alls. Spelare som är duktiga på ett spel får bättre resultat i samma utmaningar. Men det är mer en fråga om att välja vad man spelleder för folk. Kastar man nybörjare in i Axis Mundi med lika mäktiga karaktärer som erfarna spelare så överlever de erfarna spelarna längre.
Nu är ju du sjukt rutinerad mm så jag kan nog inte jämföra mig och mina erfarenheter med dina, men...
Vad tänker du om följande (håll tillgodo med mina slarviga tolkningar av begreppen Player skill/System mastery, jag vet att de kan tolkas på flera andra sätt. Se det här mer som ett exempel på en problematik jag ofta möter)?
Fyra stycken rp ska infiltrera en borg. De har hittat viktiga ledtrådar i form av stulna dokument och nu behöver de ta sig ut ur borgen innan vakterna inser att en stöld har begåtts. Några vakter hörs närma sig och nu måste rp välja mellan att antingen fajtas mot vakterna eller försöka ta sig ut ur borgen via borggården (som SL vet är bevakad av armborstskyttar).
Alternativ "Player skill"
Spelare (som gillar att använda Player skill): Min rollperson springer ut på borggården!
SL: Säker? Den är förmodligen övervakad?
Spelare: So what? Jag vill snabbt ta mig ut ur borgen!
SL: Ok! Du hinner halvvägs över borggården, men armborstskyttar ser dig och skjuter mot dig! De får +2 för att du rör dig över en öppen yta som de är satta att bevaka!
Spelare: Nä nä, vänta nu, jag zick-zackar över borggården och springer i skydd av skuggor från typ balkonger och burspråk! Eftersom jag rör mig så kvickt borde de få
minus på att träffa mig!
SL: ... men reglerna säger ju att...
Spelare: Regler schmegler! Allt
sunt förnuft säger att det måste vara svårare att träffa någon som zick-zackar! Jag kommer över borggården utan att bli träffad!
Alternativ System mastery
Spelare (som gillar att använda System mastery): Min rollperson springer ut på borggården!
SL: Säker? Den är förmodligen övervakad?
Spelare: Jo, men jag använder min feat "Tumble" för att göra det svårare för vakterna att träffa mig!
Spelare 2: Åh, vad smart att välja
den featen! Det ska jag göra nästa gång jag levlar!
Spelare 1: Jag vet, jag har varit med förr!
SL: Ok, slå för "Tumble"...
Spelare: Haha! Jag slog bara 10, men eftersom jag har satsat så mycket på Tumble klarar jag det ändå! Jag hinner över borggården utan att bli träffad!
Mitt exempel kan låta som att jag tycker att det ena är bättre än det andra. Så är det inte. Men om vi som spelar inte riktigt vet vad som förväntas av oss blir det svårare att delta på ett roligt vis. Så även om mina exempel är grovt tillyxade tycker jag att de speglar problematiken med
Player skill. För mig blir det ofta Kalleboll när vi inte utgår från skrivna regler.
Och det spelar ingen roll om jag är spelledare eller spelare. Kallebolls-faktorn kan slå lika hårt oavsett. När jag som spelare försöker argumentera för
mitt sunda förnuft händer det ofta att andra tycker att inte alls är så sunt eller förnuftigt. Varpå jag inte lyckas med vad jag vill göra, trots att jag försöker använda Player skill.
Men jag kanske bara suger på att spela rollspel?