Spännande! Skulle du kunna använda reglerna för utfärder för klättrandet? En person (rimligen mest erfarna klättraren) visar vägen, en håller utkik och så vidare, och sen kopplar du slumpmässiga möten till deras resultat precis som i utfärderna?
Jag förstår hur du tänker, och kan på ett plan hålla med utifrån vad jag har förstått av din regel-/designfilosofi, men det
känns fel och ointuitivt att i en scen där det ska vara svårare att agera göra det lättare. Det blir också svårt att kombinera om det finns situationer där någon inte behöver klättra-modifiera sina slag genom att stå på en avsats eller vara en slukhålsgroplevande varelse som förflyttar sig oberört.
Dessutom är strider i Svärdets Sång väldigt snabba och dödliga som de är i min erfarenhet.
--
Jag hade varit försiktig att peta för mycket med specialregler och specialmodifikationer och sen acceptera att det blir "good enough" gällande hur verklighetstroget det blir. Det är ändå skönt att falla tillbaka på de mekaniker som är förankrade i regelverket i stort och principerna för dessa. Så med det sagt hade jag bestämt:
- hur mekaniken för att klättra ska fungera och därmed hur förflyttning sker
- hur slumpmöten eller slumphändelser sker
- vilka vapentyper som inte går att använda och om det går att komma runt det (hitta en avsats, t ex)
- vad som krävs för att någon ska tappa greppet och falla
- hur mycket skada de tar och om den går att motverka / minska
- hur det fungerar om man försöker fly undan en eventuell strid
- vilka talanger som är oanvändbara, om några