Jag tycker det är roligt när spelarna får chansen att vara kreativa och kan hjälpa varandra. Jag gillar Fates koncept med att skapa aspekter på en situation som de andra kan använda.
Några idéer i den har situationen: Utrustning som ger bonus är ju en självklarhet, men en rollperson står med ryggen emot väggen, på en liten pytteavsats som en annan spelare snabbt har grävt ur väggen (dvs. ett hål där "taket"sluttar uppåt så den förste kan "få in" hälarna). Rollperson nr 2 driver in två dolkar, en i vardera handen i väggen (jag tolkade det som att det var jord) och står med ansiktet emot den förstes mage, hen står helt enkelt och håller fast den förste emot väggen som då kan slåss emot t.ex. en flygande varelse.
Idé nr 2: En rollperson driver in ett svärd till hjaltet i jordväggen ovan sin kompis som strider emot någon som klänger på väggen. Rollpersonen binder fast ett rep i svärdet och om sitt liv och hoppar sedan från 2-3 meters höjd ned på fienden. Svårt att hålla sig fast när en får 80 kg i huvudet.
Betänk att striden sker även på höjden, en rollperson som klättrar runt och under fienden och sedan hackar efter fiendens fötter kan vara rätt jobbig för fienden.
Hur är väggen beskaffad? Gott om stora stenar? Klättra ovanför fienden och försök skicka ned en stor sten eller två i huvudet på dem. Ett ras med sandjord kan säkert ställa till med en del skada (perfekt tillfälle att använda kunskapsfärdigheter som Geologi så en slipper följa med i raset). Går det att navigera sig över väggen under striden så att fienden plötsligt befinner sig på en plats där det bara är lös sandjord och alla saker att hålla i bara lossnar?
Jag skulle föreslå att lämna de rena plus och minusen och lista några idéer om vad rollpersonerna kan göra. Den som står och hackar efter fötterna kanske inte behöver träffa per se, men fienden borde få ett rejält minus på alla sina manövrar för att undvika båda sina fiender. Det gör att den som befinner sig på samma "nivå" som fienden har ett riktigt bra läge att få in en träff.
Det låter inte som en strid som skall urarta till "jag lyckas med klättraslaget, jag hugger, jag träffar och sedan parerar jag när han hugger", det här tycker jag skall hanteras som problemlösning. Alla rollpersoner måste inte slå på fienden, en del kan bara skapa förutsättningar för de andra att slå.