terje
xenomorf mystiker
I England Upturn'd till LotFP finns alignments baserade på fraktionerna i inbördeskriget: Royalist vs Republican och Cavalier vs Roundhead.
Det går (självklart) utmärkt att spela utan alignments.Och vad skulle det få för intressanta effekter på rollspelandet?
Jag funderade på det en kort stund i början, är personligen ganska förtjust i den modellen, men det beskriver mig som person, inte hur jag kan tänkas agera i en given (typ av) situation. Andra halvan av fundamentala attributionsfelet ("...mitt handlande just nu är ett resultat av situationen och inte min personlighet") gör mig även fundersam. Big 5 kommer från personlighetspsykologin men jag tror mer på att hämta idéer ifrån socialpsykologin. Personlighetspsykologin kan nog ge lite för abstrakta "värden", socialpsykologin skulle kunna ge mer konkreta saker som spelaren kan relatera till enklare och agera på/enligt.Då är kanske Big Five ett alternativ?
openness to experience (inventive/curious vs. consistent/cautious)
conscientiousness (efficient/organized vs. extravagant/careless)
extraversion (outgoing/energetic vs. solitary/reserved)
agreeableness (friendly/compassionate vs. critical/rational)
neuroticism (sensitive/nervous vs. resilient/confident)
Precis det jag var ute efter när jag mumlade om "hämta inspiration ifrån socialpsykologin, då särskilt hur kulturer påverkar"!På den här sidan diskuteras socialpsykologen Shalom Schwartz värderingssystem i relation till D&D:s alignmentsystem, vilket kan vara värt att läsa. De olika värderingarna han tar upp hade kunnat fungera som en grund för ett alternativt system.
Lustigt nog försökte DnD4 göra något liknande, d.v.s. en 5-gradig 1-dimensionell skala istället för den klassiska 3*3 2-dimensionella:I WFRP1 så hade de aligmentskalan Law - Good - Neutral - Evil - Chaos.
Man kan väl tänka sig sju skalor?I shenmo-rollspelet jag filar på alldeles för sällan vill jag simulera en buddhistisk världsbild, och designade därför en åttagradig alignment-skala med tre axlar, där man får qi-kraftpoäng baserat på hur extremt åt ena sidan av skalan man är, men stympad sukha/dukha (positiva respektive negativa karmapoäng, en slags narrativa resurser) av att befinna sig på ytterlighetspositionerna:
The Three Poisons and Three Virtues
Ignorance * * * * * * * * Wisdom
Attachment * * * * * * * * Generosity
Aversion * * * * * * * * Compassion
Jag kommer nog göra om det här systemet, för V5 har fått mig att sluta tro på poäng-bokföring. Men det är iaf ett exempel på alignments baserade på något helt annat än ett västerländskt paradigm.
Mycket intressant.På den här sidan diskuteras socialpsykologen Shalom Schwartz värderingssystem i relation till D&D:s alignmentsystem, vilket kan vara värt att läsa. De olika värderingarna han tar upp hade kunnat fungera som en grund för ett alternativt system.
Jag håller helt med om att de borde tagit bort redan i femman, för som det är nu spelar det egentligen ingen roll, det verkar bara vara en muta till grognarderna. Och givet strävan efter inkludering funkar upplägget med existentialistiskt onda "raser" obra, milt sagt. Tiden har gått ifrån den grejen. Så jag tror och hoppas att alignment ryker i DnD5.5 eller 6 eller hur det nu blir.#2. Jag tror inte att de tordes plocka bort alignment. [...] Jag tycker att DnD5 plockat bort alignment betydligt mer - och jag misstänker att alignment inte kommer att finnas med i DnD6.
Yupp,13 separata skalor baserade på värderingar:Har inte Pendragon något sådant?
Pendragon har tretton motsatspar (där summan av de två ska vara 20) samt ett antal passioner (alla rollfigurer har fyra grundpassioner, men det finns fler). Det är dock inte riktigt samma sak, då dessa snarare beskriver en personlighet än en grundläggande livsåskådning. Däremot kan en rollfigur genom att ha vissa kombinationer av värden i traits uppnå vissa religiösa eller sekulära ideal (kristen eller chevaleresk, tex) som möjligen i sin helhet kan ses som ett alignment.Har inte Pendragon något sådant?
Det är väl detta jag är ute efter.I övrigt anser jag att @CapnZapp har rätt; det bästa alternativet till alignment är inget alignment. Vill jag spela grottröj behöver jag det inte. Vill jag spela modern story-DnD vill jag ha något mer sofistikerat.
Hm, själv vill jag ha något mindre sofistikerat, men mer knutet till världen. I både grottröj och storybaserat.Vill jag spela grottröj behöver jag det inte. Vill jag spela modern story-DnD vill jag ha något mer sofistikerat.
Skuggan eller vad det heter från AiME?Frågan är vad som är mer sofistikerat och som skulle passa bättre till Story-DnD?
Det beror på - vad skall du ha det till?Frågan är vad som är mer sofistikerat och som skulle passa bättre till Story-DnD?
Systemet med traits, ideals, bonds och flaws i femmans regler tycker jag är helt okej. De ger varje rollperson en personlighet i alla fall. Men sofistikerat är det knappast, och mången forumit skulle säkert kunna snyta ur sig något bättre.Frågan är vad som är mer sofistikerat och som skulle passa bättre till Story-DnD?
Anledningen är uppenbar: "law" var impopulär, mesig och abstrakt.Detta fanns även i WFRP1 men försvann i senare upplagor. Det byggde dock på en rätt tydlig världsordning som styrdes av just motpolerna
Lag<->Kaos
"mesig" ??!!?? "Law" i WFRP1 var allt annat än mesigt. Det är alignmentet för fanatiska häxjägare som är beredda och mer än villiga att bränna alla misstänkta kaos-anhängare på bål. Och skulle några oskyldiga stryka med när de rensar ut kaosanhängarna så är det ju olyckligt, men lite spill måste man räkna med. Absolut inte mesigt - och inte särskilt trevligt heller.Anledningen är uppenbar: "law" var impopulär, mesig och abstrakt.
Om man kör "lag" som Moorcock gör så är laganhängarna inte några trevliga personer som vill alla väl, de vill förvandla kosmos till till typ ett homogent klot utan förändring. De är lika galna som kaosdyrkarna, och vill världen där folk lever lika illa."mesig" ??!!?? "Law" i WFRP1 var allt annat än mesigt. Det är alignmentet för fanatiska häxjägare som är beredda och mer än villiga att bränna alla misstänkta kaos-anhängare på bål. Och skulle några oskyldiga stryka med när de rensar ut kaosanhängarna så är det ju olyckligt, men lite spill måste man räkna med. Absolut inte mesigt - och inte särskilt trevligt heller.
Särskilt abstrakt var det inte heller - inte mer så än övriga alignments åtminstone.