Vad gör ett omslag bra/mindre bra?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vilken svår fråga eller rättare sagt frågan är inte svår det svåra är att formulera svaret på ett bra sätt.

För mig handlar det i stora drag om vad som är i mina ögon estetiskt tilltalande eller ej .

Om omslaget kan slå an en känsla av wow när jag tittar på omslaget då är det ett bra omslag .

Sedan finns det ju självklart aspekter som att omslaget bör förmedla vad jag som konsument kan förvänta mig av spelet i stora drag , om jag ser ett omslag med drakar och riddare och trollkarlar som kastar eldbollar så förväntar jag mig high fantasy och inte grå diskbänks realism.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Jag vill nog förstå eller få en känsla för vad spelet är tänkt att göra men jag vill också att reglerna sen skall möta upp gentemot detta. Ta typ gamla Chock, klockrent omslag för det! Jag fattar direkt. Shadowrunomslaget ovan också, fantastiskt, fuck the system och vi håller oss i gränderna! Sagan om Ringens omslag, första svenska boxen, inte den andra, är magiskt då det som pekar på någon slags vila och aktsamhet, något som när Sagan om Ringen sjungit som bäst varit ett stort fokus (röra sig i vildmarken och akta sig för spindlar och orcher typ).

Det absolut absolut absolut bästa omslaget kring detta är nog My life with master. Det signalerar precis vad spelet är och handlar om och synliggör precis de val som spelet kommer förvänta mig att göra. Se här:
1421176213205.jpg

Kring Drakar är det väl en fråga om perspektiv också. Signalerar spelet en spelvärld genom att visa upp en ikonisk karaktär (Stjärnornas krig, Sagan om Ringen, Stormbringer) eller signalerar det vem jag ska spela (Shadowrun, My life with master, etc). Jag tycker förvisso att omslaget till drakar är off i känsla, för egentligen signalerar det väl kanske inget av detta, men jag har nog aldrig känt det så mycket som att det är off på grund av att en inte kan spel Elric. Tvärtom. Ex. jag slog fram ett gäng karaktärer i gamla stormbringer-rollspelet för några veckor sedan, ingen av dem var ens i närheten av att kunna vara Elric, men alla så himla mycket något jag skulle kunna föreställa mig dyka upp i Young kingdoms, ex. en en fetlagd kortväxt adelskvinna från Vilmir med en stor gård och en förkärlek för sin blomsterträdgård där hon driver upp diverse sinnesutvidgande blommor och örter eller för den delen jägaren från Eshmir, med 6 hp, fattig och endast ägande kläderna på kroppen och en pilbåge och 12 pilar som begett sig ut i vägen för att hitta ett att att bli hörd av kaosgudarna. Skillnaden för mig är att Stormbringer tillåter dessa karaktärer att finnas till i en värld lik den jag möter när jag läser Moorcock, jag behöver inte spela Elric för att bli nöjd, och väldigt mycket handlar för mig om reglerna kring magi och vilken värld det är de målar upp för mig. Så att jag som spelledare eller jag som spelare kan nyttja dem direkt, eller indirekt via kontakt med SLPs eller genom förberedelser för ett scenario/situation. Om en spelar raw så är det ju bara 2% av alla rollpersoner som kommer från Melniboné, 3% från Pan Tang, osv. Så att spela en karaktär från Melniboné ens i rollspelet där det faktiskt finns som en faktisk möjlighet är ju inte något som en gör speciellt ofta.

Andra bra omslag:
Nine Worlds - Mest för den kosmiska märkligheten kring spelet görs synligt dirket. Jag har fortfarande inte spelat det, men det hör till en av de saker jag hemskt gärna vill spela.
Sorcerer - Jag hör till dem som gillar utseendet på den här boken och jag gillar även originalomslaget. Mycket för att det också säger exakt vad det här är, du spelar någon som drar all din kraft från något annat utanför dig själv.
Holmes och Moldvay D&D - Inte tänkt på det innan jag hörde Luke Crane snacka om Moldvay. Så även om jag i princip sätter likamedtecken mellan moldvay och mentzer rent regelmässigt, så är det intressant hur mentzer bär fram den ensamma hjälten som ett slags avstamp medans holmes och moldvay har gruppen på plats och in action.
Classic Traveller - Boxen, med nödropet från Freetradern Beowulf, jävlarns vad det skapar stämning. Det är svart och öde precis som rymden, och mitt i det ett nödrop. Ah, älskar det.
Burning Empires - Action, drama, rymd. Magiskt bra! Enda som saknas på omslaget är väl en mask också. Men fan vad bra det är annars.
Blossoms are Falling - Kaoset på omslaget påminner mig om inledande kapitlen i Tomoe Gozen-sagan, och eftersom den är det bästa som skrivits över huvud taget så är såklart omslaget magiskt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Ett bra omslag kan ha en bild som förmedlar en känsla av vad man spelar, eller vill spela.

1615887904310.png 1615887942059.png

Eller så kan det ge känslan via design.

1615888003906.png1615888071903.png 1615888433561.png


Eller så kan det sticka ut från mängden.

1615888303868.png 1615888378615.png1615888509820.png 1615888981928.png

Inte för att dessa kategorier är ömsesidigt uteslutande heller. Men poängen är att det inte är så lätt att avgöra vad som är ett bra omslag innan man ser det. Antingen passar det produkten perfekt. Eller så är det bara fantastiskt av någon annan anledning.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
Jag gillar inte när omslaget bygger på en etablerad IP och sätter en person som är central i IPn på omslaget. När jag spelar Stormbringer spelar jag inte Elric, när jag spelar Judge Dredd så spelar jag inte Judge Dredd, när jag spelar KAP så spelar jag inte Kung Arthur, så visa inte de personerna, visa mig personer som kan vara rollfigurer och som gör något som rollfigurerna skulle kunna göra i spelet i den världen.

Sen finns det andra omslag som jag tycker om också, absolut. Men de måste för mig säga något om spelet, som ett minimum.
Kutulu tycker jag har ett jättebra omslag, Ars Magica (senaste utgåvan), Mouse Guard (boxen), alla förmedlar något om spelet och dess värld.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag vill nog förstå eller få en känsla för vad spelet är tänkt att göra men jag vill också att reglerna sen skall möta upp gentemot detta. Ta typ gamla Chock, klockrent omslag för det! Jag fattar direkt. Shadowrunomslaget ovan också, fantastiskt, fuck the system och vi håller oss i gränderna! Sagan om Ringens omslag, första svenska boxen, inte den andra, är magiskt då det som pekar på någon slags vila och aktsamhet, något som när Sagan om Ringen sjungit som bäst varit ett stort fokus (röra sig i vildmarken och akta sig för spindlar och orcher typ).

Det absolut absolut absolut bästa omslaget kring detta är nog My life with master. Det signalerar precis vad spelet är och handlar om och synliggör precis de val som spelet kommer förvänta mig att göra. Se här:
View attachment 5875
Jag vill även slå ett slag för det italienska omslaget. Det är sweet på något vis:

 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
För mig är ett omslag bra ifall det om det är en produkt jag inte känner till får mig att köpa produkten eller plocka upp den och titta närmare på vad den handlar om. Om det är en produkt jag känner till är det ett bra omslag ifall det inspirerar mig till att läsa och spela det. Det är en bonus om omslaget är något jag kan visa spelarna för att antingen inspirera dem, eller visa nåt som har med äventyret att göra.
 
Top