afUttermark
Swashbuckler
- Joined
- 17 Oct 2011
- Messages
- 2,016
Är det bara rollpersonerna som är äventyrare/hjältar eller är det många som har det som yrke.
Det beror ju lite på hur man tolkar äventyrare.Är det bara rollpersonerna som är äventyrare/hjältar eller är det många som har det som yrke.
Kanske kort och gott: Äventyrare = mer eller mindre desperat person med mycket lite att förloraAlla dessa stackars hirelings och henchmen som plockas upp i utbyte mot några guld är ju i högsta grad äventyrare.
Okej, men känner de olika äventyrargängen varandra?I de spel jag spelar finns det i allmänhet många äventyrare men få hjältar.
När jag har fnulat på saker till Saga har jag aldrig tänkt mig något utbrett äventyrande á la D&D. Klart det finns kringstrykande våldsverkare med dåligt med pengar, men det är ju folk som ställer till med problem snarare än löser dem. Om något borde det stiftas lagar om att ta deras öron ifall de dräller omkring för länge (som kung Birger gjorde i "Sverige" 1303).Hur är det i Saga?
Ibland känner de varandra, ibland inte. De hänger på värdshus och salooner, vid rymdhamnar eller vadhelst som passar i spelvärlden.Okej, men känner de olika äventyrargängen varandra?
Hänger de på värdshus?
En medlem i ett kriminellt MC-gäng gillar verkligen äventyr om hen visar sig offentligt med en polis utan uppenbar konflikt. Polisen lär omvänt inte va polis vidare längre till om hen är med i samma gäng som en medlem i ett kriminellt MC-gäng.Ett äventyrar gäng i verkligheten som jag tänker det skulle ju kunna bestå av.
En läkare, från läkare utan gränser.
En medlem ur ett kriminellt motorcykelgäng
En medioker popstjärna på dekis
En polis med bakgrund som kustjägare
En låssmed
Men det är ju det jag undrar över? Egentligen behöver jag ju inte grunna på det för frågan är ju självklar utanför vår kontext existerar ju inte världen för den är ju ett spel.Jag tänker att äventyrare inte är ett yrke (eller institution), utan snarare ett kall eller en drivkraft. Äventyrare kan i själva verket vara riddare, legosoldater, rympiloter, arkeologer eller hopliter - det som gör dem äventyrare är deras vilja att ta stora riska för stora (finansiella eller moraliska) belöningar.
Sen kan jag hålla med om att olika äventyrargäng kan vara "on the circuit" och känna till varandra. Tänker väldigt mycket Indiana Jones - de olika grupperna är rivaler och konkurrenter eller samarbetar. Relationen mellan olika äventyrargrupper bör vara en konfliktmotor.