Har jag skapat en sån här tråd förut? Det känns som att jag skapat en sån här tråd förut. Oh well.
Den grej jag gnäller oftast på när det gäller tradrollspel är att de inte brukar ha kapitel som beskriver i någon vidare detalj hur man skapar äventyr till dem. Man brukar få hålla till godo med något slags sammanfattning av den dramatiska kurvan, kanske. Kanske lite om hur man balanserar motstånd? I en del fall får man hjälp att generera något slags äventyrsfrön, som t.ex. i Coriolis (om man räknar in Horisontens Hemligheter).
Problemet för mig är att för mig räcker inte det här. Jag vill ha mer detaljerade tekniker för att till exempel forma äventyrets struktur. Jag har genom åren hjälpligt satt ihop en verktygslåda för att bygga CSI-mysterie-utforsknings-äventyr, men det är väl knappast den enda sortens äventyr man kör i tradd. Eller?
Så. I den här tråden vill jag ha tips på tradspel som har bra kapitel om att skapa äventyr. Helst ska spelen finnas på DrivethruRPG eller åtminstone tillgängliga som PDF, och spel som kostar mer än typ 20 dollars kommer att behöva vara ganska jäkla bra.
Skriv gärna en motivering också – vilken eller vilka sorters äventyr spelet hjälper en skapa och vad som gör spelets tekniker och vägledning bra.
Den grej jag gnäller oftast på när det gäller tradrollspel är att de inte brukar ha kapitel som beskriver i någon vidare detalj hur man skapar äventyr till dem. Man brukar få hålla till godo med något slags sammanfattning av den dramatiska kurvan, kanske. Kanske lite om hur man balanserar motstånd? I en del fall får man hjälp att generera något slags äventyrsfrön, som t.ex. i Coriolis (om man räknar in Horisontens Hemligheter).
Problemet för mig är att för mig räcker inte det här. Jag vill ha mer detaljerade tekniker för att till exempel forma äventyrets struktur. Jag har genom åren hjälpligt satt ihop en verktygslåda för att bygga CSI-mysterie-utforsknings-äventyr, men det är väl knappast den enda sortens äventyr man kör i tradd. Eller?
Så. I den här tråden vill jag ha tips på tradspel som har bra kapitel om att skapa äventyr. Helst ska spelen finnas på DrivethruRPG eller åtminstone tillgängliga som PDF, och spel som kostar mer än typ 20 dollars kommer att behöva vara ganska jäkla bra.
Skriv gärna en motivering också – vilken eller vilka sorters äventyr spelet hjälper en skapa och vad som gör spelets tekniker och vägledning bra.