runequester
Swordsman
- Joined
- 29 Apr 2018
- Messages
- 474
That's a really interesting point.Som jag ser det så är Drakar och Demoner inte ett komplett spel. Det är inte ett dåligt spel för det, men kanske det endast blir komplett i kombination med äventyr och det saknas tydliga råd för att skapa dem?
Framförallt om vi tittar på Drakar i jämförelse med säg Classic Traveller (oavsett utgåva) eller Basic D&D, här ges vi allt. Vi får regler för att spela spelen, vad vi ska göra, men framförallt ges vi regler för att skapa saker, i Basic D&Ds fall extremt detaljerat, i Classic Travellers fall lite mer abstrakt. Men oavsett känns det med dessa spel som att jag fått redskap att skapa saker, färg, penslar, knivar, duk, allt. I Drakars fall känns det mer som att någon har visar mig penslarna, men inte gett mig varken färg eller duk eller instruktioner för vad jag ska göra (men färdiga tavlor kan köpas i närmaste hobbybutik). Det betyder ju inte att jag inte kan sno åt mig lite färg från annat håll och måla direkt på väggen, men det är ändå en känsla av att det är saker som saknas.
Edit: Detta säger jag som någon som gillar drakar, men skulle vilja älska det än mer! Jag skulle vilja ha de här delarna jag saknar, regler för vildmarken, för att designa äventyrsplatser, skapa egna monster, osv.
Would you say that DoD + Expert (which had extensive GMing advice) would make it complete or is that still lacking?