Det finns en del saker jag inte gillar, men på rak arm är det nog följande...Vad är det du inte gillar eller trvis med det?
- Det finns sämre möjligheter för PvP. Många moves är beskrivna så att de används mot NPCs.
- Användandet av moves, men särskilt strider känns inte helt fair, eftersom man inte använder samma regler för anfallare som för försvar, för PCs och för NPCs. Om du vill förföra, hota eller slå en annan PC på käften så är det bäst att du är beredd på en rad undantagsregler.
- Moveslisten är helt enorm och ofta ganska så snäv. Har min karaktär Historia 17 i ett spel med "standard"-system kan jag komma på otaliga sätt att använda Historia. Jag kan använda det för att känna till något intressant, såklart. Men jag kan också använda den i Bluffa för att bygga en trovärdig story om varför jag är på biblioteket, jag kan använda den för att få en någorlunda bra förståelse för varför den svarta snubben inte tycker om poliserna här och nu, jag kan använda den i en social konflikt på ett universitet där jag argumenterar med en annan historiker, etc. I KDL är det flera olika moves (Authority, Academic Network, Elite education, etc)
- Moves-listen med alla dess effekter är helt enorm. Man måste sitta med boken/utdrag ur boken framför sig för att spela.
- Motståndsslag tror jag inte existerar alls, iom. att det ofta inte är tänkt att fungera med PvP. Men det gör också motståndaren väldigt passiv rent regelmässigt.
Det kan ju vara att det bara är så udda för mig så det känns obehagligt och jag inte vill köra det, vilket ju onekligen känns lite meta-kult.