Nu smutsar jag ner tråden med mer rälsning... @runequester, säg till om du vill att vi slutar.Det är en dungeon (eller ett "underjordskomplex" för att avgöra den debatten en gång för alla, vilket ju kan, som i det här fallet, innebära en sorts rälsning. Det finns bara en väg igenom och ett tydligt klimat på slutet
Jag håller med om att Dimön skulle kunna ses som rälsad. Man får lite luddig info som start, det är en resa med random encounters, undersökning på ön och slutligen ett underjordskomplex. Det finns inga tankar på att man skall avvika från spåret.
Men samtidigt så är det inte styrt alls. Det bygger på att spelarna själva vill röra sig i uppdragets riktning.
Så högst eventuellt är det rälsat i upplägg, men inte alls i upplevelse och genomförande.
Och scenariot tycker jag ganska väl följer strukturen som beskrivs i grundboken.
Så vad säger jag då...? Ja, säg det... Jag tror mest att jag inte håller med @Genesis om att det egentligen uppmuntrar till rälsning. Att det troligen var något som kom i spelledares implementation av egna äventyr. Det var snarare så att strukturen som uppmuntrades var uppdragsbaserad.