Star Wars d6
Star Wars d6. Och ska man vara riktigt petig, 2nd Edition Revised&Expanded.
Det är ett riktigt ordentligt tradspel, även gelémässigt. Reglerna är inriktade på att simulera spelvärlden i Star Wars. De simulerar inte storyn särskilt mycket, annat än att man har "gå ut ur fängelset"-poäng, men i stort sett säger de att spelare är hjältar, imperiet är onda skurkar, och reglerna stöttar det.
I sig har reglerna inte mycket mer än "dyrka upp dörrar och knacka goblins", fast eftersom det är Star Wars så är det snarare "kortsluta dörrkontroller och skjuta stormsoldater". Det finns lite administration därtill och en sjuhelsickes massa moduler för att simulera allt mellan prylbyggande till rymdskeppsmoddande. Det fanns till och med ett sammanknutet brädspel om rymdstridande (som dessutom var rätt kul och lätt kunde hantera divisioner med jaktskepp mot en Star Destroyer). Men story pacing finns det inte ett skit för. Sånt låter man spelledaren ta hand om.
Vilket för mig till spelledaren: det här är lätt ett av historiens spelledarvänligaste rollspel, åtminstone ur tradsammanhang. För det första är reglerna toklätta, och ännu bättre, toklätta att improvisera kring. Välj en färdighet, sätt en svårighet, slå tärningar, avläs resultatet. Måste du skapa en spelledarperson som du inte har värden för? Vad är hans spjutspetskunskaper? De har han 4T i. Allt annat har han 2T i. Klart - nu kan spelarna skjuta ihjäl honom helt regelmässigt.
För det andra har spelet ett spelledarkapitel som fortfarande är i världsklass bland rollspel. Här finns inte bara de vanliga tipsen om hur man bygger scenarier, utan även massor med tips om hur man räddar äventyr när spelarna eller tärningarna kvaddar det, hur man gestaltar spelledarpersoner, hur man för fram Star Wars-andan och mycket, mycket annat.
För det tredje räcker grundboken faktiskt rätt långt. Det finns femtielva miljoner splatbooks att suga upp via e-bay, och det är inte svårt att modda dem som egentligen är till d20 om man bara har viss grundläggande d20-kunskap. Men sanningen är att de faktiskt inte behövs. Boken står bra som de är tillsammans med filmerna.
Det är även ett spelarsnällt rollspel. Du kan göra din rollperson på flera sätt: ta en mall och sätt ett namn på den. Eller ta en mall, modda den och skyffla runt en aning och sätt ett namn på den. Eller gör en rollperson från grunden och bläddra i alla splatbooks och opta. Det är inte mycket du behöver kunna - det kan sammanfattas på rollformuläret. Rollformuläret är inte större än en A4 heller, och tar bara ena sidan.
Reglerna är av modellen "inspirera och kom inte i vägen", snarare än "simulera och ge stöd för". Man får inspiration från mallarna, man får inspiration från boken och förstås kan man dra igång filmerna, men man får egentligen inte stöd för något annat än att bli ond.
Dessutom, alla känner till Star Wars. Du behöver inte mer än sätta på John Williams ikoniska tema, så vet alla spelare direkt vad det handlar om. Så du har inte problemet från alla andra rollspel där du måste förklara vad det går ut på eller hur världen ser ut eller fan och moster. Tuta och kör!Samtidigt lider inte spelet av det problem som många andra licensrollspel har: det finns det gott om plats för andras äventyr, inte bara Skywalkers och gängets. Imperiet är stort och galaxen är ännu större, och inte ens premissen "ni är rebeller" är särskilt betungande. Dessutom är det inga problem att gå utanför den premissen: "ni är prisjägare" eller "ni är stormsoldater" eller "ni är övervintrade jedis" hindras inte alls.
...så varför just 2nd Ed Revd&Expd? Det är den mest förfinade och strömlinjeformade av utgåvorna.
Och varför inte Star Wars Saga eller någon annan Star Wars d20? Därför att d20 inte alls är lika spelarsnällt eller spelledarsnällt. Det är mycket meckigare att spelleda d20-varianten, eftersom D&D-motorn i sig är mycket meckigare, och balansen kukar rätt fort ut också, så kring level 8 är inte ens en division stormsoldater något hot längre.
Och varför spelar jag det inte numera? Tja, fan vet. Kanske är det spelare som inte är så förtjusta i Star Wars. Kanske är det för att det saknas just pacing- och personlighetsregler. Kanske var det att splatböckerna led av häftighetsinflation framemot slutet. Kanske är det brist av tid i allmänhet och så många andra spel att spela. Kanske är det alltihop.