När det gäller ursprungsfrågan, som är helt bortdribblad i diskussionen, finns det troligen en praktisk orsak till att både Väsen och Chock låter rollpersonerna vara medlemmar i ett hemligt sällskap. I ett vanligt fantasy- eller annat äventyrsrollspel är rollpersonerna oftast en liten grupp kringresande slagskämpar som åtar sig uppdrag i utbyte mot belöningar, och det är så äventyren börjar. I ett skräckrollspel har rollpersonerna vanliga yrken, som läkare, polis eller brevbärare, och har inte tid att sitta på skumma barer och vänta på att någon vill sälja en karta till ett spökhus. Andra skräckspel löser detta genom att introducera okända släktingar till en rollperson, placera dessa i knipa och låta rollpersonen ifråga samla ihop sina kompisar och åka dit för att nysta i knipan. Det börjar kännas långsökt andra gången det inträffar. Då är det praktiskt att ha det hemliga sällskapet, låta dem skicka rollpersonerna till en plats för att undersöka ett mysterium, och få både uppdragsgivare och motivation utan att behöva krångla.