Det finns även exempel på hur rollpersonerna får skador som konsekvenser när de misslyckas med sina färdighetsslag under striden. Vad som helt saknas är regler för hus motståndarna skadas och besegras. Det bestämmer spelledaren, baserat på rollpersonernas färdighetsslag, och vad hen tycker verkar rimligt och spännande.
Skulle nog säga att det finns rätt omfattande regler för detta. Men de är ju i allra högsta grad lite lösa i kanterna eftersom det grundar sig på position och effekt samt vem motståndaren är. Men ja, det är ju inte så stenhårt kodat som att räkna hp. Men som allt i Blades ramlar det tillbaka på typ fiktionen, vem är motståndaren, vilket övertag har denna, osv. Men, tycker inte det är så att spelledaren bara kan strunta i att ett framgångsrikt slag för att plocka ner en npc som de slåss mot.
Viktigt också att inte heller glömma att karaktärer inte skadas av misslyckade slag uteslutande, det finns ju inget initiativ här, men beroende på vem NPCn är så växlar spelledaren mellan att annonsera ut vad en NPC försöker göra (de drar sina svärd och höjer dem, vad gör du?) eller helt enkelt bara låter dem agera innan spelarnas karaktärer. Spelledaren behöver inte vänta in spelarna här alls, det är helt ok för spelledaren att deklarera hur en spelledarperson drar sin pistol och bam skjuter spelarens karaktär i bröstet för 3 harm och denna känner hur den tappar balansen där på takkanten, vad gör du? Och det fina i kråksången är ju att blades hanterar detta med att motstå konsekvenserna, vad är det du motstår då? Kulan? Att tappa balansen? Slå och se hur mkt stress som går åt för det och skadan kanske sänks eller du behåller balansen. Detta grundar sig såklart på vem de möter. Skulle spelare möte en svärdsmästare från Red Sashes när de precis börjat så hade jag rent av sagt, det är begränsad effekt och desperat att gå in i detta, speciellt ensam och antagligen inlett med att berätta hur svärdsmästarens värja punkterade karaktärens buk redan innan den hunnit handla, motstå? Betala för att öka effekten? Komma tillbaka med hela gänget och försöka hitta en möjlighet att överfalla svärdsmästaren och jämna ut oddsen? Helt plötsligt är det ju inte limited effect längre, antagligen inte desperate heller. Blades är mycket just så, undersöka saker, inte förhandla som något samberättarflum utan inse att shit vad farlig svärdsmästaren är, vi måste hitta ett annat sätt att möta henne, vi kan inte göra det head on, kan vi anlita ett annat gäng? Ska vi skita i detta? Tror det också finns tips i boken om att sätta en klocka för farliga fiender, eller större trupper av fiender. Osv.
Men ja, kan helt klart se att detta lite lösa inte altid kanske klickar i hur Blades känns som så uppstyrt på andra sätt. Det känns som det borde finnas en hårdare struktur för ex. hur en Score ska preppas, detta lämnas ju extremt löst och gör väl att det kan spelas rätt förlåtande och enkelt till desperat. Men skulle ändå inte säga att det faller tillbaka på någon välvilja från spelledaren, istället på tolkandet av fiktionen. Så säg att ni är ute på ett lönnmordsuppdrag och besökt personen som ska mördas i sitt hem, pga massa slag så har vi följt offret ut genom fönstret, löpandes längs gränden i byggnaden där personen arbetar, någon gigantisk lagerlokal, fylld av bråte, stora lådor och vrak av båtar, så när spelarna säger tt de söker genom och finkammar området kommer det pga omständigheterna öppnas upp för lite olika varianter, jag kan ju rent av säga att nej ni har ingen chans, detta är hans turf han är borta, nada effekt. Men då får jag ju förklara det, det är som det omdömet om fiktionen som görs. Men jag kan också bedöma det som att effekten är liten men så även risken, säg att han framförallt kommer försöka gömma sig och inte är en farlig motståndare. Eller, säg att jag säger att effekten är normal, men han är ju en hård jävel så därför sätter jag det till desperate? Visst, antal framgångsrika slag fram tills "lyckad score" eller antal misslyckade fram till "misslyckad score" finns ju inte där, men det öppnar å andra sidan upp för en fantastisk flexibilitet.