Så det finns inget fall där förväntningar som leder till förvåningar helt enkelt är en kul upplevelse?
Jag tror att för mig beror det nog väldigt mycket på om förvåningen är positiv eller negativ. Förvåning i sig är inget negativt, men om jag tror att jag ska få äta något gott och så visar det sig vara något jag inte tycker är gott alls så är det ju på det hela taget inte en speciellt angenäm upplevelse. Så om jag skulle få signalen på ett konvent "hey, kom hit och spela ett spännande lösa-fall-äventyr typ som Sherlock Holmes Consulting Detective" så går jag ju dit, glad i hågen, och spelar för att vinna och för att lösa fallet. Försöker testa min slutledningsförmåga mot fallet, så att säga.
Om jag då sedan upptäcker att äventyret inte alls var det där jag gillar typ mest i världen när det gäller rollspel utan bara något jag knappt gillar alls – då skulle jag nog känna mig lite trött. Det skulle bli vad jag ibland kallar en "nähä-upplevelse". Och hade jag betalat pengar för det hela så finns nog en reell risk att jag skulle bli rätt sur. Inte sur nog för att kräva pengarna tillbaka, men jag skulle vara mycket osugen på att någonsin anmäla mig till ett av samma persons konventsscenarier igen.
Som konventsbesökare som beställer pizza, kommer jag ju inte nödvändigtvis bli glad över att få en bakelse istället.
Jag är 100% för ditt kreativa mål här, ska sägas. Jag tycker bara att när det finns en överhängande risk att scenariot drar till sig folk som mig, som inte skulle uppskatta det, så vore det schysst att försöka motverka det. Av respekt för folks tid. Och pengar.