Oj, massor! Jag körde en episk lång kampanj, som mynnade ut i en solokampanj där rollfiguren nådde typ nivå 13 (vi gick över till Rolemaster på slutet).Var det någon som spelade det?
MERP är ett okej high fantasyrollspel som passar uselt för att gestalta Tolkiens värld. Så, nej. De två officiella spel som följt har varit bättre. TOR är mycket bättre.Var det bra?
För att systemet sög (för tolkeinskt spel i alla fall) och de spel som kommit efter varit det så överlägset.Varför är det så bortglömt?
Jag ägde nog aldrig några av de svenska modulerna, men flera av de på engelska, utgivna av ICE. (Som alla går att hitta på nätet för den som saknar sådana skrupler). Överlag kan man väl säga att de gjorde ett bra jobb med att skapa fluff som låg i linje med Tolkiens material (standardsettingen var TÅ 1640) och att äventyren var kassa (utom Kinstrife, skriven av vår egen @Mekanurg).Hade det några bra äventyr eller moduler?
Menar du sagan om ringen ifrån äventyrsspel ?Var det någon som spelade det? Var det bra? Varför är det så bortglömt? Hade det några bra äventyr eller moduler?
Vi spelade det en hel del i ålder 11-13. Det roligaste var nog att skapa rollpersoner, plus att skadetabller kändes häftiga till en början.Var det någon som spelade det? Var det bra? Varför är det så bortglömt? Hade det några bra äventyr eller moduler?
+1 på detta. Även om de bröt mycket mot kanon gjorde de något intressant med den epok de valde och satte en hög nivå på att göra läsvärda settingböcker. Det spelet inte klarade var att omsätta sin setting i bra äventyrsmaterial (och även de äventyr som ändå gavs ut var ofta rätt banala).Överlag kan man väl säga att de gjorde ett bra jobb med att skapa fluff som låg i linje med Tolkiens material (standardsettingen var TÅ 1640) och att äventyren var kass
Vi spelade det en hel del. Oklart varför eftersom vi även spelade Drakar och Demoner samtidigt, och det hade regler som passade oss bättre.Var det någon som spelade det? Var det bra? Varför är det så bortglömt? Hade det några bra äventyr eller moduler?
Det här var ju standardupplägget i deras "äventyr" - och vanligen utan mycket till kontext. De större modulerna å andra sidan hade ofta inga äventyr alls - så även om de byggde upp en intressant grund gjorde de inget av den.eftersom alla de tre äventyren bara var en beskrivning av en plats där rollpersonerna fick en anledning att gå in och slåss med soldater eller rövare.
Ja, många av äventyren lämnade tyvärr mycket att önska, det tyckte vi redan då. Vill minnas att äventyren i boken Anduins Vålnad var okej, men har inte läst den boken på flera år och vet inte vad jag skulle tycka nu. Däremot har jag använt mig av en del av de andra äventyren som side quests i längre kampanjer och det har funkat rätt bra.Det här var ju standardupplägget i deras "äventyr" - och vanligen utan mycket till kontext. De större modulerna å andra sidan hade ofta inga äventyr alls - så även om de byggde upp en intressant grund gjorde de inget av den.
Nja, det som var sagt var att inga spelares rollpersoner kunde gå över level/rang 10. Detta för att ingen rollperson skulle bli så cool att huvudstoryn började handla om dem i stället (hur skulle det se ut?). Sen vill jag minnas att de ändå levlade SLP lite väl generöst i många fall.En sak i de gamla spelet (MERP/Sagan om Ringen) var att de uttryckligen sa att normalt kan inga pesoner gå över lvl 10. Bara väldigt speciella personer som typ Aragorn kan vara högre. Kollar man sedan i äventyren så kryllar de av individer som är högre lvl.
Jo, några av de jag minns har en ok storyline bakom men att det fortfarande är upp till SL att få till det så att det engagerar RPna. Läste om Mordors portar för ett år sedan när jag fick för mig att det vore kul att prova MERP igen och det känns rätt typiskt. Äventyr 1 har visserligen en uppdragsgivare men det leder inte till mer än en gård där det finns orker. Äventyr 2 är ett torn med orker. Kanske vill en alv ha hjälp att hämnas på orkerna. Äventyr 3 är ett torn med orker... Det är inte så att det inte skulle gå att bygga ihop en bra plattform för äventyrande av detta och knyta ihop dem på ett vettigt sätt men det skulle kräva ganska mycket input från mig.Vill minnas att äventyren i boken Anduins Vålnad var okej, men har inte läst den boken på flera år och vet inte vad jag skulle tycka nu.
Jo, Mordors Portar minns jag som en besvikelse även när jag spelade på den gamla tiden. Gundabads äventyr var av så låg kvalitet att vi faktiskt övergav spelet ett tag. Överlag hade vi som roligast med det spelet när vi skrev egna kampanjer. Men gör man det kan SRR vara ett alldeles fantastiskt spel!Jo, några av de jag minns har en ok storyline bakom men att det fortfarande är upp till SL att få till det så att det engagerar RPna. Läste om Mordors portar för ett år sedan när jag fick för mig att det vore kul att prova MERP igen och det känns rätt typiskt. Äventyr 1 har visserligen en uppdragsgivare men det leder inte till mer än en gård där det finns orker. Äventyr 2 är ett torn med orker. Kanske vill en alv ha hjälp att hämnas på orkerna. Äventyr 3 är ett torn med orker... Det är inte så att det inte skulle gå att bygga ihop en bra plattform för äventyrande av detta och knyta ihop dem på ett vettigt sätt men det skulle kräva ganska mycket input från mig.
Som jag minns det (vi talar om sent 80-tal här) var det just detta vi (eller jag då) gjorde: vi gjorde egna äventyr. Jag vet att vi på slutet gick över till "domain level play", min då ende spelare grundade ett eget kungarike, som vi pysslade mycket med. Jag har bland annat kvar ett slags organisationsschema över detta rikes styre. Det var inget som SRR/MERP stödde rent regelmässigt, men modulerna bjöd absolut in till den typen av spel.Överlag hade vi som roligast med det spelet när vi skrev egna kampanjer.
Haha, smak och användningsområde är såklart lite olika. Men Mordors portar tänkte jag nästan lämna som ett exempel på en klockren sådan modul, där om vi befinner oss i Ithilien så kan en spelledare ha den redo om någon rör sig i det området, och hinta om herrgården på andra sidan de långa åkrarna, eller tornet.. osv... inget som behöver ges i uppdrag, inget som behöver tvingas eller ledas, bara finns där, interagera med det eller gör det inte... fantastiskt!Jo, Mordors Portar minns jag som en besvikelse även när jag spelade på den gamla tiden. Gundabads äventyr var av så låg kvalitet att vi faktiskt övergav spelet ett tag. Överlag hade vi som roligast med det spelet när vi skrev egna kampanjer. Men gör man det kan SRR vara ett alldeles fantastiskt spel!
det bör sägas att jag varken läst Mordors Portar eller Gundabad själv utan bara spelat. Med en spelledare som inte var världens bästa, så det är mycket möjligt att felet låg hos honom snarare än i böckernaHaha, smak om användningsområde är såklart lite olila. Men Mordors portar tänkte jag nästan lämna som ett exempel på en klockren sådan modul, där om vi befinner oss i Ithilien så kan en spelledare ha den redo om någon rör sig i det området, och hinta om herrgården på andra sidan de långa åkrarna, eller tornet.. osv... inget som behöver ges i uppdrag, inget som behöver tvingas eller ledas, bara finns där, interagera med det eller gör det inte... fantastiskt!
Ja, med risk för att fastna i spelstilsfrågor är det nog verkligen så. Jag erkänner villigt att renodlad sandlåda nog inte riktigt är min grej. Jag vill någonstans gilla det, och som SL kan det vara kul, men som spelare blir jag ofta oengagerad och okreativ. (Tvärtom emot den tanke om att agens är viktigt för engagemanget som stilen eftersträvar.) Svårt att fingret på vad det är i det dock. Kan vara värt en egen tråd...Haha, smak och användningsområde är såklart lite olika. Men Mordors portar tänkte jag nästan lämna som ett exempel på en klockren sådan modul, där om vi befinner oss i Ithilien så kan en spelledare ha den redo om någon rör sig i det området, och hinta om herrgården på andra sidan de långa åkrarna, eller tornet.. osv... inget som behöver ges i uppdrag, inget som behöver tvingas eller ledas, bara finns där, interagera med det eller gör det inte... fantastiskt!
Faktiskt min tipping point också och övergav MERP efter det (även om jag köpte och läste några grejer mer). Älskade Gundabad som settingmodul men kunde aldrig få mitt tonåriga huvud runt hur jag skulle göra ett spännande äventyr av det - och stödet i boken är i princip helt värdelöst .Gundabads äventyr var av så låg kvalitet att vi faktiskt övergav spelet ett tag.