Hej!
Ofta i rollspel så läks alla hit points (bra svenskt ord?) över en natt, iaf i DnD. Jag har någonstans snappat upp varianter där HP har två nivåer, där den ena nivån är svårare att läka.
Nivå 1 skulle alltså vara lättare skador men också att minimera skador genom stridserfarenhet. Nivå 2 är mer svårläkta skador/allvarliga skador.
Jag undrar hur många % av totalt HP som är lämpliga att höra till nivå 2? Eller kanske ska det vara ett fast antal HP hela tiden oavsett om karaktären levlar och får mer HP totalt?
Jag funderar också på hur lång läketid som kan vara lämplig för nivå 2?
Har inget speciellt rollspel i åtanke, utan vill ha en mer en allmän diskussion.
Ofta i rollspel så läks alla hit points (bra svenskt ord?) över en natt, iaf i DnD. Jag har någonstans snappat upp varianter där HP har två nivåer, där den ena nivån är svårare att läka.
Nivå 1 skulle alltså vara lättare skador men också att minimera skador genom stridserfarenhet. Nivå 2 är mer svårläkta skador/allvarliga skador.
Jag undrar hur många % av totalt HP som är lämpliga att höra till nivå 2? Eller kanske ska det vara ett fast antal HP hela tiden oavsett om karaktären levlar och får mer HP totalt?
Jag funderar också på hur lång läketid som kan vara lämplig för nivå 2?
Har inget speciellt rollspel i åtanke, utan vill ha en mer en allmän diskussion.