Dubbelyxa
Warrior
- Joined
- 1 Mar 2019
- Messages
- 239
+2+1 på detta. Även om de bröt mycket mot kanon gjorde de något intressant med den epok de valde och satte en hög nivå på att göra läsvärda settingböcker. Det spelet inte klarade var att omsätta sin setting i bra äventyrsmaterial (och även de äventyr som ändå gavs ut var ofta rätt banala).
Detta alldeles oavsett förmågan att i mekaniken återskapa känslan i böckerna (som det inte heller lyckades med).
Men bortglömt vet jag inte.tror både @Franz och @Dubbelyxa skapat liknande trådar...
Kampanjmodulerna hade fantastisk fluff, det är fortfarande en njutning att läsa dem. De senare (som producerades för 2nd edition tror jag) hade även bra äventyrsidéer. Men jag tror huvudtanken med dem var att man skulle använda dem som utgångspunkt för sina egna kampanjer. Äventyrsmodulerna däremot var i allmänhet märkvärdigt illa producerade (förutom de fantastiska omslagen av Angus McBride), med färdiggjorda karaktärer som inte följde reglerna och äventyr som inte följde någon som helst Tolkien-stämning. De hade kanske funkat i en annan spelvärld.
Spelsystemet tycker inte heller jag passade för Midgård. Enligt min åsikt därför att det var level-baserat, då blir det alltid spelighet kring att jaga XP vilket går på tvären mot det mer storybaserade som man förväntar sig av ett Tolkienspel. Då passar BRP-systemen bättre, som Runequester säger kan man använda EDD vilket jag provat, jag har även använt RQ/BRP, båda dessa har funkat utmärkt. Det finns även en konvertering för Harnmaster som jag vill prova, men jag vet inte, det kanske blir för granulärt för den där lite mer episka stämningen som man vill åt.