zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,753
Om vi nu pratar Boris Vellejo (utan att hans konst får definiera S&S) så är det ju inte så att alla kvinnor är våp, och alla män är påklädda eller mindre sexualiserade.
Nej, naturligtvis inte. Ofta är både hans män och kvinnor lättklädda, perfekta och inoljade.Om vi nu pratar Boris Vellejo (utan att hans konst får definiera S&S) så är det ju inte så att alla kvinnor är våp, och alla män är påklädda eller mindre sexualiserade.
Fast… alltså… är verkligen männen sexualiserade på det sätt kvinnorna är? Är det inte snarare så att männen gestaltas så som män vill vara, medan kvinnorna gestaltas som män vill ha dem? Det är ju den klassiska grejen; när kvinnor ska rita sexualiserade män brukar det se lite annorlunda ut än när Vallejo gör det, så att säga. Därmed inte sagt att alla kvinnor gillar samma grejer, såklart. Men i största allmänhet, i någon form av medeltal, vet jag inte om Vallejobarbarer nödvändigtvis är något kvinnor eller andra som uppskattar manskroppar tycker är så tilltalande.Nej, naturligtvis inte. Ofta är både hans män och kvinnor lättklädda, perfekta och inoljade.
Ingen borde uppskatta Vallejobarbarer när det finns Frazettabarbarer istället, som denna artikel så fördelaktigt skildrar.Men i största allmänhet, i någon form av medeltal, vet jag inte om Vallejobarbarer nödvändigtvis är något kvinnor eller andra som uppskattar manskroppar tycker är så tilltalande.
Det kan jag inte svara på. Jag konstaterar bara att hans män och kvinnor är målade för att matcha någon form av ideal. Om det sedan är ett ideal som tilltalar de flesta, eller många eller bara några stycken kan jag inte svara på. Jag skulle gärna se mer hår på männen, men det skulle antagligen bli kletigt och jobbigt med all oljan.Fast… alltså… är verkligen männen sexualiserade på det sätt kvinnorna är? Är det inte snarare så att männen gestaltas så som män vill vara, medan kvinnorna gestaltas som män vill ha dem? Det är ju den klassiska grejen; när kvinnor ska rita sexualiserade män brukar det se lite annorlunda ut än när Vallejo gör det, så att säga. Därmed inte sagt att alla kvinnor gillar samma grejer, såklart. Men i största allmänhet, i någon form av medeltal, vet jag inte om Vallejobarbarer nödvändigtvis är något kvinnor eller andra som uppskattar manskroppar tycker är så tilltalande.
Jag skulle säga att merparten av de kroppar (kvinnliga och manliga) som Boris Vallejo tecknar är inspirerade av hur bodybuilders ser ut.Det kan jag inte svara på. Jag konstaterar bara att hans män och kvinnor är målade för att matcha någon form av ideal. Om det sedan är ett ideal som tilltalar de flesta, eller många eller bara några stycken kan jag inte svara på. Jag skulle gärna se mer hår på männen, men det skulle antagligen bli kletigt och jobbigt med all oljan.
1) Är det där ett ouppnåligt ideal för de flesta män: JaLite typisk Boris valejo . Jag tycker definitivt det finns en skillnad med hur mannen och kvinnorna framställs på bilden. Detta för mig skriker sword&sorcery och om man inte ser sexism i den bilden så är man fan blind.
Det handlar om att gå djupare i sin bildanalys. Hur poserar de olika aktörerna? På vilket sätt målas kvinnorna upp mot mannen? Vilka föreställningar om kvinnligt och manligt vilar bilden på? Osv. Det handlar om att gå längre än vad som syns vid första anblick.Självklart är Boris bild sexig. Är det verkligen ett problem? För vem? Varför?
Snarare: Är det där en bild av en man som ser ut så som män vill se ut och tänker sig att kvinnor finner attraktivt? Ja.3) Är det där en bild av en man som kvinnor normalt finner attraktivt: Ja
Bilden utstrålar ju varenda sunkig Sword&Sorcery trope there is .1) Är det där ett ouppnåligt ideal för de flesta män: Ja
2) Är det där ett ouppnåligt ideal för de flesta kvinnor: Ja (fast inte lika)
3) Är det där en bild av en man som kvinnor normalt finner attraktivt: Ja
4) Är det där en bild av två kvinnor som män normalt finner attraktiva: Ja
Jag tolkar bilden som att kvinnan i bakgrunden är någon slags "häxa" som har någon slags pakt med monstret för att göra ont, kanske primärt mot den mer försvarslösa kvinnan i förgrunden. Conan försöker sätta stopp för det. Både "häxan" och Conan är aktiva, subjekt.
Jag läste diskussionstråd om filmen 300 på något forum. En medlem kommentarade gillande "jag har aldrig varit så sexuellt upphetsad i hela mitt liv". Så kände ju inte jag inför de barbröstade sparta-krigare. Var det en sexistisk kommentar om en sexistisk film? Kanske. Skildrar den en för mig uppnålig bild av attraktiva män? Nej.
Självklart är Boris bild sexig. Är det verkligen ett problem? För vem? Varför?
Det är sånt här som gör att jag tänker att jag vill ge bildämnet i skolan mer tid och resurser… Tänk vad mycket trevligare vårt samhälle skulle vara om folk i allmänhet bara hade lite mer allmänbildning och träning i att analysera bilder…Det handlar om att gå djupare i sin bildanalys. Hur poserar de olika aktörerna? På vilket sätt målas kvinnorna upp mot mannen? Vilka föreställningar om kvinnligt och manligt vilar bilden på? Osv. Det handlar om att gå längre än vad som syns vid första anblick.
Jo, det stämmer att det är en viss mån av önskeuppfyllelse. Sedan är väl manlig önskefysik avsevärt mer varierad också -- själv ville jag alltid vara blek, dramatisk och svartklädd som Elric snarare än glansigt muskulös som en Vallejo-Conan. Och många kvinnor tycker ju om att spela lättklädda och sexiga rollpersoner, men då som du säger ofta mer aktiva sådana som inte bara är där för att räddas.Snarare: Är det där en bild av en man som ser ut så som män vill se ut och tänker sig att kvinnor finner attraktivt? Ja.
De undersökningar kring kvinnors preferenser jag sett ger vid handen att kvinnor i allmänhet inte är mycket för super-kroppsbyggarfysiken. Det är mer en wish fulfilment-grej för män. Conan är inte ritad där för att appellera till kvinnor. Det är han som är hjälten, den aktive, den betraktaren förväntas identifiera sig med.
"Sexig" är inte samma sak som "sexistisk" eller "sexualisering".
Jag vill 100% se några rejäla dad bod-barbarer i någon produkt. Jag får se till att skriva in dem i bildmanuset till någon Eon-modul.Skall vi som män nu prata om vad kvinnor finner attraktivt så gjordes det en amerikansk studie kring vad för manskroppar kvinnor fann attraktiva och det framkom att kvinnor föredrog så kallade dad bods framför Conan-muskler då dom upplevde Conan-muskler killen som dels ouppnåelig och dels allt för fåfäng och självupptagen.
Hmmm nu tror jag du är ute på hal is utan ispikar min vän . Tonårs pojkar idag tillhör zoomer gen som är en del av woke millenial generationen så dom är nog definitivt fel målgrupp för sexualiserad fantasy . Den fantasyn du talar om passar nog bättre för reaktionära grognards födda på 60-talet.Jag har tidigare haft i åtanke att skriva ett inlägg om problemet med den avtagande sexualiseringen av fantasy (konst, rollspel, böcker etc.)
Fantasy blir mindre suggestivt och attraktivt (inte minst för den naturliga målgruppen tonårspojkar) när kvinnorna inte får vara sexiga och männen bitiga.
1) Är det där ett ouppnåligt ideal för de flesta män: Ja
2) Är det där ett ouppnåligt ideal för de flesta kvinnor: Ja (fast inte lika)
3) Är det där en bild av en man som kvinnor normalt finner attraktivt: Ja
4) Är det där en bild av två kvinnor som män normalt finner attraktiva: Ja
Jag tolkar bilden som att kvinnan i bakgrunden är någon slags "häxa" som har någon slags pakt med monstret för att göra ont, kanske primärt mot den mer försvarslösa kvinnan i förgrunden. Conan försöker sätta stopp för det. Både "häxan" och Conan är aktiva, subjekt.
Jag läste diskussionstråd om filmen 300 på något forum. En medlem kommentarade gillande "jag har aldrig varit så sexuellt upphetsad i hela mitt liv". Så kände ju inte jag inför de barbröstade sparta-krigare. Var det en sexistisk kommentar om en sexistisk film? Kanske. Skildrar den en för mig uppnålig bild av attraktiva män? Nej.
Självklart är Boris bild sexig. Är det verkligen ett problem? För vem? Varför?
Jag tycker inte riktigt att grabben på bilden utstrålar brist på autonomitet eller agens, eller de andra. Sättet kvinnorna avbildas på bilden tycker jag passar in på punkterna ovan. Däri finns en skillnad.Rae Langton (2009, 228–229) has added three more features to Nussbaum’s list:
- instrumentality: the treatment of a person as a tool for the objectifier’s purposes;
- denial of autonomy: the treatment of a person as lacking in autonomy and self-determination;
- inertness: the treatment of a person as lacking in agency, and perhaps also in activity;
- fungibility: the treatment of a person as interchangeable with other objects;
- violability: the treatment of a person as lacking in boundary-integrity;
- ownership: the treatment of a person as something that is owned by another (can be bought or sold);
- denial of subjectivity: the treatment of a person as something whose experiences and feelings (if any) need not be taken into account.
- reduction to body: the treatment of a person as identified with their body, or body parts;
- reduction to appearance: the treatment of a person primarily in terms of how they look, or how they appear to the senses;
- silencing: the treatment of a person as if they are silent, lacking the capacity to speak.
Tonårspojkar är aldrig fel målgrupp för sexualiserad vadsomhelst, oavsett generation.Hmmm nu tror jag du är ute på hal is utan ispikar min vän . Tonårs pojkar idag tillhör zoomer gen som är en del av woke millenial generationen så dom är nog definitivt fel målgrupp för sexualiserad fantasy . Den fantasyn du talar om passar nog bättre för reaktionära grognards födda på 60-talet.