Samtidigt har rollspelshobbyn sedan början kritiserats av människor utifrån för att vara på ena sättet och inte vara på andra sätt. Det har alltid funnits människor utanför, med moraliska pekpinnar, som har pekat kritiskt på vår hobby.
Nu tänker jag tillåta mig en utsvävning – jag pratar alltså inte specifikt om dig här, utan om en trend jag sett inom både rollspel och andra nördhobbies och som jag tycker är lite tråkig. Och som jag därför gärna tar upp när jag får chansen. Så tack för att du gav mig chansen! =) Och som sagt, bara för att understryka, jag pratar INTE om dig nu utan jag bara riffar vidare på resonemanget, tar avstamp i det. Typ.
En lite tråkig grej jag sett hända är att (manliga etc) nördar som tidigare varit ganska ensamma i hobbyn och som byggt upp en kamratskap och ett sammanhang där, och som rätteligen blivit frustrerade på just sådan "utifrån"-kritik som du pratar om… när de nördarna sedan betraktar all kritik som just utifrån-kritik. För det är väl där jag tycker skillnaden är mellan typ De Övergivnas Armé och när feministiska nördar (eller bara nördar som inte är män) kritiserar nördkultur: att just nu sker den största delen av kritiken
inifrån.
Jag kan förstå att folk blir defensiva, när man är van vid att all kritik är liksom anfall utifrån. Men det är en grej jag tycker är lite tråkig, för det gör att den som kommer med kritik liksom lätt blir definierad som
utanför.
Men som sagt, det här var mest en separat utvikning som jag tog tillfället i akt att göra. Moving on.
Och jag tycker att rollspel är fantasi, där man kan leka med och utforska ideer och teman som är moraliskt tveksamma eller förklastliga. Precis som alla annan litteratur och konst gör, alltid har gjort, ska göra, och får göra.
Här tänker jag att det är viktigt att påpeka att inget verk heller bör få undslippa
kritik. När vi kritiserar sexism eller så betyder det ju inte att vi vill skapa någon form av lagstiftning eller förbud mot det vi kritiserar. Bara att vi vill påvisa ett perspektiv, och uttrycka en åsikt.
Precis som sker om all annan litteratur och konst.
Det är klart att vi rollspelare som grupp ska vara inkluderande. Men det betyder inte att varje spel, varje spelgrupp, varje kampanj och varje session håller sig inom vad alla människor känner sig inkluderade inom. Det behöver inte göra det. Och vi behöver inte vara överens om att stämpla det - och varandra - som "sunk" bara för det.
Stämpla och stämpla… Alltså, om en produkt har dåliga regler så beskriver jag det som att det har dåliga regler. Om en produkt har fula bilder så tänker jag kritisera de fula bilderna. Om bilderna istället för att vara fula är sunkiga, varför ska jag inte beskriva dem som sunkiga?
Spel "behöver" inte undvika sunk, oavsett om det rör sig om sexism, rasism, transfobi eller något liknande. Faktum är att de inte ens behöver vara sunkiga för att de förekommer i spelet; allt som krävs är att de inte glorifieras eller normaliseras. Men spel "behöver" inte undvika att vara sunkiga, det finns inget förbud. Men om man skapar en produkt som bejakar sexism så kanske man inte ska vara superförvånad om en del av kritiken mot produkten är att man tycker att det är dåligt att den bejakar sexism. Kritikerna får ju, så att säga, också säga vad de vill.