Rickard
Urverk speldesign
Varför är inte ändamål ett "varför" för dig?
Det kan nog vara det egentligen. Lite som serien Firefly: keep flyin’. Svårt att riktigt sätta fingret på vad jag saknar. Men typ, vad är pitchen? “Som D&D fast mysigt?”Varför är inte ändamål ett "varför" för dig?
Ja, ändamålen är rätt passiva. Rättvisa var nog den jag reagerade mest över, för den kändes som något spelledaren presenterar, snarare än något rollpersonerna (eller spelarna) själva kan styra över. Fast om man ser det i ljuset att spelledaren ska använda dessa för att skapa krokar kring äventyr, så känns det som att tillfällen kommer att uppstå där "bandet" får tillfällen att söka efter dem själva. Fast om de väljer rättvisa - och spelledaren ska skapa äventyr kring detta - så känns det som att vartän rollpersonerna går, så kommer det finnas en massa förtryck i världen. Nästan som att rollpersonerna är de som för oturen med sig (jäkla vindsjälar!). Kan vara en skön tvist, men jag tror inte att det är tanken bakom ändamålen.Det kan nog vara det egentligen. Lite som serien Firefly: keep flyin’. Svårt att riktigt sätta fingret på vad jag saknar. Men typ, vad är pitchen? “Som D&D fast mysigt?”
Jag har läst ungefär halva boken nu, och har en fråga om en sak som inte verkar beskrivas:
Jag hittar ingen information om sjöfarande i världsbeskrivningen. Det nämns flodbåtar som transportmedel, men jag har inte sett någon info om båtar som ger sig ut på havet. Det känns som något folk borde ägna sig åt när de bor på en stor ö som berg och djungler och vill färdas en längre sträcka.
Det är fullt möjligt att det nämns, och att jag bara har missat det när jag bläddrat framåt.
Yes! Tanken är att folk inte lever vid kusten och inte reser till havs, på grund av de våldsamma stormarna, enorma tidvatten, och frekventa flodvågorna. Vill minnas att det stod skrivet explicit i någon version, men det kanske inte kom med i slutänden?Tror det som nämns snarare är hur mycket det stormar ute på vattnet. Lite som “bortom reven” i Moana. (Alltså, alla Agweoner är fegisar.)
Har inte boken tillgänglig men har för mig att jag läst det med. Iallafall var de så jag mindes de när jag läste frågan om båtar.Yes! Tanken är att folk inte lever vid kusten och inte reser till havs, på grund av de våldsamma stormarna, enorma tidvatten, och frekventa flodvågorna. Vill minnas att det stod skrivet explicit i någon version, men det kanske inte kom med i slutänden?
Det är ju om inte annat ett väldigt effektivt sätt att säga, "här seglas fan inte".våldsamma stormarna, enorma tidvatten, och frekventa flodvågorna
Det här störde jag mig mkt på också, särskilt eftersom jag är en PDF-kille och det tar evigheter att bläddra i filenDet är också synd att de olika kulturernas klädstil refereras till arketypbilderna – jag hade gärna sett att de bilderna bara hade reproducerats i regionavsnitten, fast i mindre skala.
Ja, mina synpunkter är definitivt på petitessnivå. Om tråden hade varit mer aktiv hade jag nog inte ens nämnt dem förrän i något slags sammanfattning.Helt klart en petitess
Jo, det står faktiskt i början av världskapitlet att ön omges av stormande hav och jobbigt tidvatten. Jag gjorde bara inte kopplingen att det får befolkningen att helt avstå från att ge sig ut på vattnet.Yes! Tanken är att folk inte lever vid kusten och inte reser till havs, på grund av de våldsamma stormarna, enorma tidvatten, och frekventa flodvågorna. Vill minnas att det stod skrivet explicit i någon version, men det kanske inte kom med i slutänden?
Du ligger en vecka i framtiden! 16 juni är det som gäller.Missade tyvärr möjligheten att delta i diskussionen igår, men som en av skribenterna för det kommande äventyrskompendiumet Tadonro nr1, så det vore kul att höra lite vad som avhandlades igår.
För mig fastnade jag på Sorgen, för det var som stod ut från allt annat. Som spelledare tänker jag att Sorgen är motståndaren man ska slänga in mot spelarna - antagonisten som alltid ligger bakom allting.Sorgen gör ingenting för mig. Jag är nästintill likgiltig för dess existens, men det är nog för att det är världens vardaglighet som lockar mig in i Agweon mer än någonting annat.
Hade varit en häftig idé. Kampanjen som förändrar världen, genom att introducera Sorgen. Ska sno den tanken.Sorgen känns som en första etablering inför en metaplot och storkampanj, och det gör mig mer negativ än jag borde vara. Gärna episk världsförändrarkampanj, men först en rejäl vardag!