Jag håller helt med, men skulle ändå tycka att det skulle vara jätteintressant med även korta kommentarer om varför analysen är ute och cyklar.
Absolut! Ids inte citera, och det är lite skrivet på arbetstid med annat parallellt så hoppas det blir läsbart, men kommentarerna nedan är lite löst från stycke till stycke:
- I vart fall vad jag vet har teorin aldrig avslutats, förklarats som färdig. En artikel som börjar med vad jag tolkar som en helt egen tolkning, som inte brytt som om att undersöka varför teoriforumet stängde. Att det sen följs upp av en sjukt trött personlig känga känns ju som att vi sätter standarden för resten av artikeln redan här i första meningen. Edit: Det stängdes för att flytta teoridiskussionerna från ett ställe där de kunde diskuteras isolerat till en forumet för spelrapporter för att tvinga dem röra faktiskt spelande och inte existera i ett tomrum.
- Att vi inte skulle kunna använda big model för att ex. samtala om något annat än forgespel, är rakt av felaktigt. Det handlar i grunden om en felaktig uppfattning om terminologin skulle jag säga. Lite som vi varit inne på tidigare, en tolkning av allt som alldeles för specifikt gör att det finns en känsla av att vissa saker inte ryms.
- Författaren hänger upp hela artikeln på babbel om Story Before/Story After som att det var några centrala begrepp när de uteslutande har handlar om att försöka förklara Story now så som aktivitet, som process, och inte som resultat, att story nows som agenda är processen, det är inte tre sätt att spela på, det är bara ett försök att förklara story now och det ledde till precis denna missuppfattning och därav övergavs.
- Författaren lackar uppenbarligen ur en massa på att story som begrepp används, förstår denna kritik även om den kommer mer från känslan "rör inte mina stories" än "aha, inom teorin innebär story detta!" Men hade kanske varit bra med en annat ord, eller, så kan en tycka att folk får anstränga sig lite och se vad som faktiskt åsyftas?
- Här kommer också en kritik om struktur, och kanske att Egri talar om struktur något? Länge sedan jag läste Art of Dramatic Writing nu. Jag har aldrig någonsin tolkar något kring Story now som att det rör struktur annat än att vi vill komma till en punkt då vi har en upplösning. Då frågan kring premissen är besvarad och vi får se utfallet av detta svar. Vissa spel drar nytta av struktur för att skapa någon form av dramaturgi men många gör det inte alls och det är som inte en aspekt av den kreativa agendan i sig.
- Sen kommer massa om pendragon och story before/after som är lite förvirrat och mynnar ut i att Story now play inte behöver mekanik utan om spelarna "people see eye to eye on what sort of story they want to unfold at the table" kan de förhandla om det med varandra direkt. Story now är då inte en kamp över narrativet i den meningen som beskrivs här. Men det är ju rätt att mekaniskt stöd för det inte behövs alls. Oklart om något hävdat det?
- Sen kommer ett stycke om en ide eller förslag om Story now igen är en förhandling om var berättelsen ska ta vägen och att mekanik ska komma in i spel när spelarna inte kommer överens om vart berättelsen ska ta vägen, denna bild av story now finns ju (och funnits på wrnu också) men är helt felaktig. Och sen igen något felaktigt om narrative/dramatic structure som poängen med Story now. Vi kommer såklart få någon form av arc om vi kretsar kring en allmänmänsklig fråga till den är besvarad, men jag skulle inte säga att detta är knutet till någon specific dramatisk båge så hårt, utan är rätt flexibelt.
- Vad jag håller med om, är det som kanske kommer i slutet, och kanske lite innan också, om att det blev lite av en besatthet att göra spel som gjorde detta snabbt, men det känns också som att den kritiken missar många spel som kommit ur den här rörelsen och är allt annat än spel gjorda för att spelas på 20 minuter i någon slags maniskt tempo för att få fram Story NowNowNow! som författaren uttrycker det.
- På det stora hela tycker jag mycket här missar en stor kärlek till massa spel som fanns på det forumet, det känns som ingången är att forge försökte tvinga spel att bli något annat, medans jag känner att hela avstampet är lite en missuppfattning av teorierna i sig som leder till att dessa slutsatser dras så hårt.