Mina favoriter bland överflödiga färdigheter är att det i gamla DoD finns en färdighet sim heter Bluffa och en som heter Ljuga! Där den förstnämnda handlar om att hitta på saker på stående fot och den andra om på förhand uttänkta osanningar.
Att dela upp Geografi, Historia och Kulturkännedom kan också skapa vissa problem. Visst finns det en logik i det, men om jag vill göra en någorlunda berest person som kan föra sig i tre länder måste jag alltså höja nio färdigheter!!!
SRR har ju färdigheter man själv hittar på vars exempel är väldigt specifika, typ Kanot, Övertala etc. Jag brukar köra så att detta är färdigheter alla kan, men som den rollperson som har den nedskrivet kan extra bra. Ska rollpersonerna bluffa sig förbi ett par vakter kan alla rollpersoner göra det med ett lyckat slag på exempelvis Personlighet. Vakterna släpper då förbi rollpersonerna men med misstänksamma blickar och fientligt muttrade. Lyckas en rollperson med sin personliga färdigheter Övertala så bockar och bugar istället vakterna och säger vänligt att det är bara att ropa om de kan stå till tjänst med något.
Om det är mina tidigare funderingar du syftar på så tar jag tillbaka det jag sa om Taktik tidigare (sorry, glömde säga det i min intryck-tråd). Framförallt med utmaning-syatemet kan jag absolut se att Taktik kan vara väldigt användbart!
Så kan det gå när man uttalar sig utan att ha speltestat, då är det bara att krypa till korset, erkänna att jag hade fel och säga sorry