Jag skissade lite på något liknande för Delving deeper utifrån tanken att ex dödandet av stora unika varelser är ingrepp i spelvärlden och förändrade förhållanden kring vem som äger vad är också just det, förändringar i spelvärlden. Och utifrån det satte jag upp fyra kategorier för att få XP genom att aktivt påverka världen på ett sätt en vill, små (förändringar för ett litet samhälle), medel (för en liten region), stora (provins eller mindre rike) eller allomfattande (stort rike, en hel region/världsdel). Sen satte jag lite XP nivåer men har inte speltestat det alls. Tanken helt enkelt att de karaktärer som aktivt medverkar till en förändring och var essentiella för att det inträffade (eller motverkar en förändring som annars skulle ske) får XP för respektive nivå utöver XP för guld och dödade varelser. Utifrån detta tog jag bort XP för varelser med lägre HD än nivån karaktären är på. Gillar idén för den bryr sig inte om villket målet är utan bara förändringar i spelvärlden och uppmuntrar därmed att tänka på den som något som kan omformas. Utöver det gillar jag hur den klickar i med övriga (fälttåg som stoppar framryckande fiende från norr och genererar massa krigsbyte tex ger XP både för guld och den i detta fall hindrade förändringen) samt skalar med level (inledningsvis antagligen inte något på kartan som kan förändras och påverkas, sen allt fler möjligheter som öppnas upp) och att det finns som ett slut, någonstans långt i fjärran är kanske förändringar inte längre intressanta och givet att kampanjen då kan avslutas och hamna i historieböckerna.