Att komplettera XP för guld

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Vi talar om ett spel med flygande reptiler, många gånger tyngre än vad som rimligen kan flyga, som sprutar eld, gudomlig magi och väldiga grottor bebodda av femtioelva sorters skattsamlande humanoider. Jag kan nog leva med att inflation inte funkar som i verkliga livet.
Precis, jag har aldrig spelat spel med de premisserna.
Vad kostar en limpa bröd?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Jag skissade lite på något liknande för Delving deeper utifrån tanken att ex dödandet av stora unika varelser är ingrepp i spelvärlden och förändrade förhållanden kring vem som äger vad är också just det, förändringar i spelvärlden. Och utifrån det satte jag upp fyra kategorier för att få XP genom att aktivt påverka världen på ett sätt en vill, små (förändringar för ett litet samhälle), medel (för en liten region), stora (provins eller mindre rike) eller allomfattande (stort rike, en hel region/världsdel). Sen satte jag lite XP nivåer men har inte speltestat det alls. Tanken helt enkelt att de karaktärer som aktivt medverkar till en förändring och var essentiella för att det inträffade (eller motverkar en förändring som annars skulle ske) får XP för respektive nivå utöver XP för guld och dödade varelser. Utifrån detta tog jag bort XP för varelser med lägre HD än nivån karaktären är på. Gillar idén för den bryr sig inte om villket målet är utan bara förändringar i spelvärlden och uppmuntrar därmed att tänka på den som något som kan omformas. Utöver det gillar jag hur den klickar i med övriga (fälttåg som stoppar framryckande fiende från norr och genererar massa krigsbyte tex ger XP både för guld och den i detta fall hindrade förändringen) samt skalar med level (inledningsvis antagligen inte något på kartan som kan förändras och påverkas, sen allt fler möjligheter som öppnas upp) och att det finns som ett slut, någonstans långt i fjärran är kanske förändringar inte längre intressanta och givet att kampanjen då kan avslutas och hamna i historieböckerna.
 
Last edited:

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,121
Location
Sthlm
Jag har fått för mig att jag vill ge XP för varje dugeon rum / hex som spelarna utforskar. Men jag har inte konstaterat någon rimlig nivå. Dessutom vill jag ju egentligen inte att de ska undersöka *alla* rum så det uppmuntrar egenltligen inte det spel jag vill ha.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
164
Jag har fått för mig att jag vill ge XP för varje dugeon rum / hex som spelarna utforskar. Men jag har inte konstaterat någon rimlig nivå. Dessutom vill jag ju egentligen inte att de ska undersöka *alla* rum så det uppmuntrar egenltligen inte det spel jag vill ha.
Det låter som enkel milestone XP skulle fungera bättre. När du nått våning 2 så får du 300xp, istället för att ge 50xp per rum.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,299
Med fara för att verka dum och ignorant måste jag ändå fråga, i de spelvärldar där man får xp för guld och skatter, finns det inte väldigt mycket guld? Nästan så mycket att det inte borde vara värt något.
Alldeles riktigt. Det finns en kommentar om det i Dungeon Master's Guide till AD&D 1e att prislistorna där reflekterar en "guldgrävarekonomi" där allt guld som äventyrare hittar och introducera till ekonomin har resulterat i en rejäl inflation.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,121
Location
Sthlm
Alldeles riktigt. Det finns en kommentar om det i Dungeon Master's Guide till AD&D 1e att prislistorna där reflekterar en "guldgrävarekonomi" där allt guld som äventyrare hittar och introducera till ekonomin har resulterat i en rejäl inflation.
Grejen är ju att nästan ingen äventyrar efter som merparten av alla som försöker sig på det dör. När de för första gången får se en goblin.
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Ett enklare system är att ge vissa platser eller hexar ett XP-värde. Går man dit och gör något som är meningsfullt diegetiskt, får man besöksXP.
Exakt så fungerar det i Ultraviolet Grasslands, men det har ju fördelen av att spelet egentligen är en kampanj med vidhängande regelsystem, så det är enkelt att hårdkoda sådant. Det finns dessutom ett carousing+guld-för-xp-system, samt att man får xp för lite måluppfyllning och randomhändelser av andra slag.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,617
Symbaroum har 1XP per utmaning RP har klarat, där SL bestämmer vad som räknas som utmaning.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,617
Får spelarna veta i förväg vilka utmaningar som ger XP?
Nä, men det brukar vara ganska tydligt. Typ: ni övertalade karavanledaren och slogs mot en hop vargar = 2 XP.
Svagheten är kanske att ett stort helt livsfarligt monster ger lika mycket XP som att slåss mot några vargar då. Men på det stora hela tycker jag det har funkat oväntat bra faktiskt.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Symbaroum har 1XP per utmaning RP har klarat, där SL bestämmer vad som räknas som utmaning.
Jag tycker inte om att spelledaren ska bestämma vad som räknas och inte. Det är fördelen med XP för guld, de går att hänvisa till som en objektiv standard utanför det spelledaren bedömer som "rätt" att göra.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,617
Jag tycker inte om att spelledaren ska bestämma vad som räknas och inte. Det är fördelen med XP för guld, de går att hänvisa till som en objektiv standard utanför det spelledaren bedömer som "rätt" att göra.
Ja, håller med egentligen. Men det har funkat bra för oss, har inte stött på en situation där spelarna känt att det varit orättvist. Någon gång har någon sagt att "men jag smög ju förbi vakten" och då har den fått ett extra XP.
Men förstår att det inte passar alla spelare/spelledare.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Jag tycker inte om att spelledaren ska bestämma vad som räknas och inte. Det är fördelen med XP för guld, de går att hänvisa till som en objektiv standard utanför det spelledaren bedömer som "rätt" att göra.
Vem är det som har satt guldet där i första fallet, om inte spelledaren?

Vet Deadlands hade XP-satser för olika saker i sina äventyr. "Hitta att X är bakom Y" eller "Upptäcka Z". Funkade bra, men bara om man hade någon rollperson som verkligen sökte efter saker, typ en näsvis reporter.

Själv tycker jag hela "Ge XP för gott rollspelande" (vad nu "gott" innebär) blir rätt knas om man för det utanför "hugga monster". Rollspelare är nu så vana vid det att de för in det i all speldesign. Om man vill att spelarna ska hitta på andra alternativ än strid, ge dem andra alternativ. Om man inte vill att de ska göra något, ge dem inte de alternativen. Om man vill att de ska göra något, låt de göra vad du vill som en del av vägen till vad de vill. Skapa förutsättningar så att spelarna måste tänka utanför ramen. Om alla spelar lärda, exempelvis, kommer de inte vilja strida. Ger man spelarna mål och personligheter kommer de agera på ett annat sätt. Finns massor av olika lösningar, bara man ser bortom XP-belöningen.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Vem är det som har satt guldet där i första fallet, om inte spelledaren?

Vet Deadlands hade XP-satser för olika saker i sina äventyr. "Hitta att X är bakom Y" eller "Upptäcka Z". Funkade bra, men bara om man hade någon rollperson som verkligen sökte efter saker, typ en näsvis reporter.
Funkar såklart bäst med en blorbig hållning. Gamla D&D befrämjar ju det här, med sina skattetyper och tabeller för vad man möter.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Jag tycker nog största fördelen med xp för guld och liknande är att det är lätt att som spelare jaga den belöningen. Man vet exakt vad som gäller och kan anstränga sig, eller inte, för att få mer belöning. Det ger riktning till spelet som xp för användning av färdigheter, milestones, xp för att vara med och dolda mål inte alls gör. Jag som spelare har ju ingen aning om jag spelar bra eller dåligt liksom.
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
Ge xp för alla vänner rollpersonerna får.

Då kan de fortfarande få xp för sitt guld genom att bjuda alla på tavernan på en omgång.

Men de kan också belönas för att prata och interagera med främlingar.

(det här inlägget började som ett skämt, men nu tror jag att jag gillar idén)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,617
Svärdets sång har en lång checklista på saker som var för sig ger 1 ERF, exempelvis:
Har du färdats genom minst en hexruta på kartan för du inte varit förut?
Har du upptäckt en ny äventyrsplats?
Har du besegrat ett eller flera monster?
Har du hittat en skatt (värd minst 1 guld)?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
En ny fråga från mig som är ovan vid hela konceptet.
Är spelidéen att man ska levla, snarare än att berättelsen är det viktiga?
 
Top