Är tanken att SL ska läsa igenom allt utredningsmaterial och ha koll på det eller mest ha koll på de misstänkta och vittnen?
SL behöver läsa beskrivningarna av de tre misstänkta, introt, och lite enklare förhållningsregler kring scenariot (lägg bort era mobiler och sånt). Resten av allt material finns i ett uppslagsverk. Datum, personer som går att ringa, etc. Om varje sådan grej finns lite hjälptext för spelledaren. Typ hur personen som blir uppringd beter sig, vad den kan droppa i konversationen, etc. Tanken är att det skall gå att starta med absolut minsta möjliga prepp och sedan läsa endast det som är nödvändigt i stunden, allt eftersom. SL har ju fördelen att kunna sitta och lyssna på gruppens teorier och därav hjälpa sig själv "läsa framåt" under tiden.
Min tanke med det här upplägget, från början, var att försöka bygga något som var mer anpassat till faktumet att allt material inte blir nödvändigt på konvent, för det handlar mycket om hur gruppen interagerar med scenariot. Med
Fyra StuG var det säkert 50-60% av materialet som var totalt överflödigt för upplevelsen, egentligen, men som SL ändå förväntades läsa. Så jag ville försöka se till att du bara behövde läsa det du faktiskt använde i spel.
Undrar också lite hur mycket karaktärsspel det blir. Om huvudlinjen är att läsa utredningsmaterial på tid så förmodar jag att det inte handlar om att alla läser allt alt högläsning utan att man delar upp materialet och kommer oavsett sitta tysta en längre period av passet för att sedan påbörja diskussion och andra aktiviteter?
Det mesta materialet är hyfsat kortfattat (eller kommer vara, bara en bråkdel av stommen är skriven än så länge). Typ en blankett-lookalike som visar när en försvunnen försvunnit, listar anhöriga etc. Kanske en transkription där viss text är markerad med färgpenna eller understruken. Mycket handlar om att försöka se korrelationer i datapunkter. Plats på kartan. Försvinnande. Misstänkts arbetsplats eller färdväg. Etc.
Hur mycket personlighet eller liknande som beskrivs per rollperson vet jag inte riktigt än. Det är skitbra för spelarna att ha något att förhålla sig till när scenariot börjar (samt något att läsa när SL läser introduktion och misstänkta) men samtidigt är det också bra om saker lite får sparka igång omedelbart. Tror ändå jag kommer skriva
något för varje rollperson så det kan finnas lite utrymme för att skoja med varandra in-character åtminstone.
Eller finns det något annat uttryckligt upplägg ?
Inte egentligen. Men jag tror det kommer uppstå lite typ "best practices" genom de första speltesterna, som i så fall kommer skrivas med i materialet. När jag speltestade
Gustav första gången exempelvis visade det sig att Greve Munck blev en alldeles för tråkig karaktär jämfört med de andra, vilket gjorde att han fick lite fler mål att kunna uppnå i senare testspel. Så jag räknar med att det kommer vara saker som ändras när det väl körts ett par varv "in action". Har åtminstone två grupper som kommer testa det, när det väl blir klart.