zonk
muterad
- Joined
- 10 Jan 2016
- Messages
- 3,300
OT, Jag måste erkänna att jag har en viss fascination för en del till synes hopplösa projekt, som t.ex. att skapa en användbar magikeri gammel-DoD helt enligt reglerna, i meningen en som kan göra nytta i en typ av äventyrande med ganska mycket strid, helst både med själva stridandet och med annat. Det närmsta jag kommit något vettigt i DoD-91 var en helande animist (för utan helning stannar äventyret pga att man läker 1 KP/vecka, och att hoppas på mer än en magiker så att nån annan kan hela är nog väl optimistiskt) med högt FV i trästav. Animism i DoD-91 känns dock utöver hela ganska renons på användbara besvärjelser om man inte lirar väldigt vildmarksorienterat och har en SL som verkligen håller koll på vatten, proviant, etc.Across the 1987, Expert and 91 rules, we never did have it happen.
The "correct" way to use spells always seemed to be to load up on utility type spells and then learn how to use a crossbow.
Hur får du in armborst i Expert-magikern? Husregel? Eller snäll SL på annat sätt? Bara köra på med grundchans och stor envishet? För jag minns att jag kikade lite i reglerna för något år sedan och insåg att i Expert så verkade magiker över huvud taget inte ha några vapenfärdigheter alls - till skillnad från 91-an där de i vart fall har dolk och trästav.