Förklara hur dessa fungerar, please.
Jag dristar mig att skriva en ordrikare förklaring för jag blev mest förvirrad av Rickards.
I HeroQuest/QuestWorlds (som använder t20) går man inte från 20 till 21 i en förmåga, utan från 20 till 1M. Skulle man komma upp i 20M och öka med ett poäng till så kommer man till 1M2 (två masteries alltså).
En del föredrar att föklara hur det funkar genom att säga "Slå tärningen och jämför med din siffra". Om man slår under är det lyckat, om man slår en etta är det crit, slår man över är det misslyckat, slår man 20 är det ett crit fail. Ett mastery knuffar sen upp din nivå. Om du har 4M och rullar 5 så är det misslyckat, som knuffas upp till lyckat. Om du hade slagit 3 så hade det varit lyckat som knuffas upp till crit. Hade du rullat 1 hade det varit crit redan, då hade ditt mastery istället knuffat ner motståndet ett hack, för alla slag i HeroQuest/QuestWorlds är motsatta slag - klippor vill inte bli klättrade på.
Om båda sidor har masteries så tar de ut varandra. 3M och 12M löser man på samma sätt som 3 mot 12. Om det istället är 3M2 mot 12M så får första sidan ett mastery mer, så det blir 3M mot 12. Om den med 3M slår crit fail eller misslyckat (knuffat upp till misslyckat eller lyckat) medan den med 12 slår crit, så vinner den senare.
Första raden i Rickards förklaring handlar väl om augments, att modifiera egenskapen man ska slå för med hjälpa av en annan (Athelstan ska Slåss med svärd mod normander och han har ju Hatar normander 13, så han kan använda den för en bonus). Det är inte direkt kopplat till systemet med masteries, men det stämmer att man kan få +/-1 mastery om man kör med att rulla för bonusen (mer typiskt skulle det ge +/- 3/6/9 typ. En alternativ regel som finns är att helt enkelt ge en fast bonus på värdet/5 avrundat neråt (Athelstan får bara +2 för han hatar inte så värst hårt, han skulle ha modifierat med Älskar mat 5M istället och fått +5 för att han verkligen ville bli klar med fajten och få gå till bords).