… men som det finns rollspel som inte har.
Ja, vad finns det? Jag tänker saker som traditionella spel som typ DoD, DnD, Noir, Järn, GURPS, krank, MÅ0 etc. har gemensamt. PbtA kommer antagligen att klassas in på nästan alla dessa grejer också, men vi kan räkna det som icke-traditionellt för det här syftet, om det skulle spela roll. Det bör också finnas några rollspel (eller i alla fall minst ett) som inte har grejen (annars blir det ju saker som alla rollspel har gemensamt.)
Ja, vad finns det? Jag tänker saker som traditionella spel som typ DoD, DnD, Noir, Järn, GURPS, krank, MÅ0 etc. har gemensamt. PbtA kommer antagligen att klassas in på nästan alla dessa grejer också, men vi kan räkna det som icke-traditionellt för det här syftet, om det skulle spela roll. Det bör också finnas några rollspel (eller i alla fall minst ett) som inte har grejen (annars blir det ju saker som alla rollspel har gemensamt.)
- Alla traditionella rollspelare har en spelledare. De har, i grundutförande, endast en spelledare, inte flera.
- Spelledaren har full auktoritet att hitta på saker i spelvärlden. Inga regler sätter begränsningar för vad spelledaren får hitta på.
- De andra spelarna, som inte är spelledare, har en varsin rollperson. De har bara en rollperson vardera, inte fler, inte färre.
- Dessa spelare har begränsningar för vad de får hitta på om spelvärlden. De får inte hitta på vad de vill.
- Rollpersonerna beskrivs av olika värden. Dessa värden beskriver hur kompetenta de är på olika handlingar.
- Spelarna får inte själva bestämma fritt vilka värden rollpersonen ska ha, utan detta är begränsat av regelsystemet.
- Det finns regler som gör att dessa värden ökar över tid.
- Spelet använder någon sorts slumpgenerator (tärningar, kort) för att avgöra om en rollperson lyckas eller ej när hen försöker utföra en svår handling. Huruvida rollpersonen lyckas eller ej är främst men inte nödvändigtvis enbart beroende av hur kompetent rollpersonen är på handlingen ifråga, som mätt av ovanstående värden.
- Spelet har ett speciellt system för att hantera våld, som skiljer sig från hur man hanterar andra saker.
- Rollpersonerna har någon sorts mätare eller liknande system som talar om hur skadade de är, och rollpersonen kan dö, vare sig spelaren vill det eller inte, om denna mätare slår i taket/botten.