Svärdets SångFörekommer ett pil-slag per skott i något spel?
Svärdets SångFörekommer ett pil-slag per skott i något spel?
Nä, alltså det är min spelkrönika om Korpens Klagan. Där tar jag upp de väldigt specifika reglerna för just det spelet och hur de påverkar just den kampanjen. Det är fortfarande intressant med en mer generell tråd.Visste inte att det fanns en tråd om detta redan, sorry. Kan inte hitta den.
Oj. Då förstår jag kritiken mot resurstärningarna i det sammanhanget. Känns som en dålig implementering av mekaniken. Ett slag per strid eller per jakt hade legat mycket mer i linje med hur jag sett resurstärningar användas på annat håll. Att ersätta bokföring med en massa tärningsslag verkar bara dumt.Svärdets Sång
Och då hamnar man så klart i den eviga frågan "bör en person som bara skjutit en pil behöva slå på samma vilkor som någon som skjutit 10 pilar"?Ett slag per strid
Hur visste du att det var en av kampanjidéerna i min bakficka?(säg till exempel att man hamnat på Island of the Lizard God utan mat, och är halvdålig på att jaga)
Hahaha, jag är osäker! Har du månne hört mig orda om det i Vrålan? Eller har jag yrat om det på annat håll? Mitt minne är måndagsmorgon med desperat kaffeintag och allting är ett gungfly..Hur visste du att det var en av kampanjidéerna i min bakficka?
Min ingång är ändå att inte vara så entusiastisk inför resurshantering alls. I 13th Age skiter jag fullständigt i det. I Hjältarnas Tid låter jag RP betala en levnadsomkostnad per tidsenhet som abstraherar alla förbrukningsvaror, och för särskilt svåra vildmarksstrapatser är det inbakat i Utmaningen de får slå.
Men jag när också drömmen om att en gång i livet få köra en hexcrawl som faktiskt är bra. Det är en anledning att jag kör SS/KK just nu - det är research. Jag vill studera hur andra konstruktörer löst det innan jag bestämmer min egen approach.
Inte bokstavligen, alltså. Min idé är att ha X1 Isle of Dread som skelett, men jag vill ha mycket mer kött på benen.Hahaha, jag är osäker! Har du månne hört mig orda om det i Vrålan?
Du menar nog den här? Den du länkade handlar bara om bärförmåga...Se för övrigt den här bloggposten om olika sätt att hantera resurser i OSR som någon länkade hyfsat nyligen. Rätt intressant.
Vad blir spannet för att komma upp i 50%?Chansen att slå mellan 25-35 slag är 27.22%.
Ja, och svaret på den frågan beror på spelet, alltså vad som passar rent mekaniskt och tematiskt. Resurstärningar är ju, som jag ser det, ett sätt att hantera resurser som har någon slags betydelse i spelet utan att tynga ner eller tråka ut spelarna med bokföring.Och då hamnar man så klart i den eviga frågan "bör en person som bara skjutit en pil behöva slå på samma vilkor som någon som skjutit 10 pilar"?
Ja. I Blod & bly triggas förbrukning av ammunition av ett visst tärningresultat. Däremot är själva resurserna fasta enheter. Eftersom spelet enbart använder T6 blev det enklast så.Det är väl typ så Blod och Bly funkar va? Fast du inte har just en resurstärning
Du är något på spåren där. Resurstärningar passar såklart inte för den som struntar i resurser, och inte heller för den som gillar bokföring. För mig som ogillar bokföring men spelar spel där resurser har betydelse är resurstärningar dock en utmärkt lösning. Förutsatt då att de görs rätt. Att slå en extra tärning för varje avlossade pil är, för att citera ett folkkärt gammalt barnprogram, "fel, fel, fel!".antingen är resurshantering inget man tycker är viktigt eller kul [...] eller så är resurshantering nåt som är viktigt och man absolut vill ha med...
Jag skrev fel tidigare, det skulle står 30-40 slag var 27%.Vad blir spannet för att komma upp i 50%?