Christoffer
It's all pig.
Min argumentation är alltså att motståndstabellen är till för exakt sådana här saker. Det är inte att gå utanför reglerna. Det är att använda reglerna. Du stryker själv under den poängen genom att "armbrytning inte täcks in i reglerna därför..." och armbrytning är ju precis den grejen som brukar plockas upp som en exempel för användning av motståndstabellen. Att rycka sköld eller vapen ur händerna på en motståndare med styrka mot styrka har du i klartext i Runequests 2e tex (här som något du kan göra efter en lyckad grappling attack, möjligt det ), som en applikation av motståndstabellen. Vi spelade som sagt i allra högsta grad såhär utan att över huvud taget reflektera över det som unga, en jakt genom bunkerkorridoren, smi mot smi, försöka slita loss sin vän som blivit tagen av dråparträdet, sty mot sty, osv. Inget av detta är att hitta på manövrar som inte finns i strid, det är att säga vad din rollperson gör fritt och i fiktionen och sen låta de regler som finns, eller något som SL hittar på i stunden, låta det hela visa på om det lyckades eller ej. Det är typ vad rollspel är i min värld. Som ett vagt minne från en gång när min rollperson slet skölden av en mäktig fiende kan jag ju säga att stå där, men en sköld som i bägge händerna du slitit loss från en sur fiende men som fortfarande har kvar sin yxa, då känns det inte som en övermäktig manöver som har sönder systemet, det känns som en desperat manöver för att över huvud taget ha en chans att lyckas besegra ett övermäktigt motstånd.Jag påstår inte att du har fel, men jag ska försöka se hur din fråga kan besvaras.
Om man kan hitta på manövrar i en strid som inte finns i reglerna, och som är bättre än vad man kan göra enligt reglerna, så blir det bättre att spela utanför reglerna än innanför. Armbrytning täckts inte av något regelverk - därför kan man använda motståndstabellen. Närstrid täcks av ett regelverk.
Jag ser en risk att SL tar fram allt mäktigare motsståndare, som är omöjliga att slå utan någon kreativ ny manöver. Och att "nej, ni får inte kasta sand i ögonen på honom också" eller "han har särskillt genomskinligt visir, så se denna gången funkar det inte".
Om spelarna gör något kreativt, och överkommer en farlig motståndare, så blir det en liten rolig triumf för dem. Men om SL hittar på att en motståndare tar till något fulknep som ingen har hört om innan, så tror jag att spelarna kan protestera. Jag tror det kan bli tjafs, typ: "det har väl aldrig hänt att en väpnare kryper fram och rycker undan benen på sin herres motståndare".
Men jag gillar din ide och kreativiteten. Kanske vore det bättre med ett helt motståndstabell-baserat stridssystem, där mer eller mindre improviserad manövrar är normen, och att de alltid leder till någon slags motståndsslag, möjlighetvis med någon bonus för extra kreativa saker.
Edit: Det intressanta i detta fall är ju inte om motståndstabellen är rätt för att rycka något ute händerna på någon, för det är ju helt självklart. Det intressanta är ju vägen fram tills du möjliggöra det slaget. Vi körde i regel ett slag för obeväpnad strid eller smyga eller någon rörlig manöver för sådant här om det inte var så du du fick skölden upptryckt i ansiktet på dig. Min ingång till motståndstabellen är ju lite att det problematiska med den var att den verkar vara då underutnyttjad.
Last edited: