Vad finns det för exempel i andra spel där religion har en rimlig regelteknisk lösning (som inte är en variant på magi)?
Matiné hade två varianter. Ena var färdigheten Teologi som gav sitt värde i bonus på Karisma och Psyke vid passiva situationer, exempelvis motstå magi eller ge ett bra första intryck. När vi speltestade färdigheten kom spelaren på så många bra saker att jag förde in det i färdighetsbeskrivningen:
Då guden följer i den frälstas fotspår ska många andra spelbeskrivningar utgå från just guden ur den troendes perspektiv. Låga Skador tyder på att guden beskyddar den troende, lyckade färdighetsslag att det var guden som såg till att det lyckades, spenderan det av Bekanta är för att guden har sett till att de två personernas vägar möts med mera. Ett fummel i färdigheten innebär att personen tvivlar i tron ett ögonblick eller att guden är missnöjd med personen och straffar denna med 10 Utmattning.
I Matiné kunde man också kombinera färdigheter, exempelvis Teologi + Historia, Teologi + Vältalighet eller Teologi + Djurvana, om spelaren sedan kunde beskriva hur handlingen gick till.
Den andra varianten var en omslagsresurs som hette Gud. Spelaren skulle då utbrista något och nämna gudens namn. Jag tycker gud-regler är meningslösa om de bara håller sig kvar i mekaniken och inte kommer ut i fiktionen. Det kändes dock alltid krystat när vi speltestade, så jag bytte ut hela mekaniken mot beskrivningsord, som genererade hjältepoäng (omslag/höjning - omslag gav tillbaka poängen i slutet av spelomgången) om spelarna lade märke till hur personen spelade ut beskrivningsordet. Det var en mer generell implementering, men kunde inbegripa religion.