Nu när det är ett nytt Drakar och Demoner på gång, och nostalgidiskussioner med olika inriktningar dyker upp började jag fundera på en sak: Hur ser det egna skapandet ut hos yngre nya rollspelare idag?
När jag började spela rollspel i mitten av 80-talet skrev jag egna äventyr, och egna rollspel, och så gjorde de flesta som jag kände och spelade med. Delvis var det av nödvändighet. Det fanns ett högst begränsat antal äventyr publicerade, så om vi ville spela något fick i antingen skriva det själva eller spela Dimön en gång till. På den tiden fanns det inga andra spel att sno äventyr från, inget internet och Sinkadus hade kommit ut med två nummer. Nöden är som bekant uppfinningarnas moder.
Men hur är det idag för den som är 10-12 år och får tag på ett nytt rollspel som han eller hon vill spela med sina kompisar? Idag kan man enkelt hitta tusen mer eller mindre bra gratisäventyr på nätet till de flesta rollspel, och ännu fler om man vill betala för det.
Skriver man egna äventyr, kampanjmaterial eller spel ändå, för att det är kul?
När jag började spela rollspel i mitten av 80-talet skrev jag egna äventyr, och egna rollspel, och så gjorde de flesta som jag kände och spelade med. Delvis var det av nödvändighet. Det fanns ett högst begränsat antal äventyr publicerade, så om vi ville spela något fick i antingen skriva det själva eller spela Dimön en gång till. På den tiden fanns det inga andra spel att sno äventyr från, inget internet och Sinkadus hade kommit ut med två nummer. Nöden är som bekant uppfinningarnas moder.
Men hur är det idag för den som är 10-12 år och får tag på ett nytt rollspel som han eller hon vill spela med sina kompisar? Idag kan man enkelt hitta tusen mer eller mindre bra gratisäventyr på nätet till de flesta rollspel, och ännu fler om man vill betala för det.
Skriver man egna äventyr, kampanjmaterial eller spel ändå, för att det är kul?