BRP: Grundegenskaper och färdigheter

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
DoD-91(antar jag) Hjältarnas handbok har regler där hjältars Karisma ökar i linje med hur känd eller ökänd hjälten eller en ondskefull motpart är. Dessutom så ger dessa Karisma-baserade bonusar en del intressanta effekter, dels hur slps reagerar inför din Hjälte/Super ondings Karisma men också annat.
Huh, Hjältarnas Handbok var inte min kopp the. Många av handböckerna till DoD-91 var inte det. De var bättre till Chronopia :D

Cog.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
De gamla klassiska bonusarna till Skill Categories i RuneQuest (som även finns i nya upplagan) gör ett bra jobb, tycker jag. Det funkar så här:

Till varje kategori färdigheter (händighet, kommunikation, magi, och så vidare) räknar man utifrån grundegenskaperna ut en bonus som appliceras på färdigheter i den kategorin (vilka grundegenskaper det är och hur viktig varje är skiftar med kategori - mycket Dex i händighet, Cha i kommunikation, och Cha och Pow för magi). Så om du har +10% i kategoribonus i Kommunikation, så lägger du till +10% på kommunikationsfärdigheterna i chargen, och om bonusen förändras uppdaterar du alla färdigheter i den kategorin.

Sedan det riktigt snygga - för att höja sin färdighet i RuneQuest ska man slå över den när man kontrollerar vad man lyckats höja för att man fått en check i den (96-100 lyckas alltid). Men, man lägger också till sin bonus på det slaget.

Samlat ger det här två effekter - ett, man är litet (men inte avgörande) bättre på färdigheter man har bra kategoribonus i i chargen, och två, man har betydligt bättre chanser att höja redan höga färdigheter (särskilt när man ska över 100%).

Det här är nog mitt favoritsystem för grundegenskapernas effekt på färdigheterna i något BRP-system, eftersom det gör att färdigheten fortfarande är mycket viktigare än grundegenskapen för om man lyckas men att man samtidigt blir en rimlig mängd bättre, och att man har lättare att höja färdigheten.

Färdigheten i sig visar hur bra du är; grundegenskaperna visar hur mycket talang du har.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Ja, Chronopia är på många sätt ett mästerverk om man bortser från att reglerna inte fungerar eller är konsekventa. Som värld är dock Chronopia en av de bästa.
Har Chronopia någon egentligen selling point som setting över Planescape (som det uppenbart är en riff på)?

Det klart, kanske elakt att jämföra med den bästa D&D-setting som gjorts...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Har Chronopia någon egentligen selling point som setting över Planescape (som det uppenbart är en riff på)?

Det klart, kanske elakt att jämföra med den bästa D&D-setting som gjorts...
Vad är likheten med Planescape? Att Sigil också är en stor stad?

Jag har aldrig fallit för Chronopia, var kanske för gammal när det kom. Men idén med en fantasystad som fungerar som en cyberpunkmetropol är rätt cool
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Hundra procent medhåll med @JohanL här! Tänkt skriva det i tråden ett tag men inte haft tid. Men gamla RQ, och Stormbringer/Hawkmoon kör väl samma vill jag minnas, är riktigt fin med många små intressanta delar som låter grundegenskaper spela roll. Irriterar mig lite på höjningar i steg a 5% men det är ju en petitess. :) RQ 2e är och förblir peak BRP för mig. Och då med RQ:G strax därefter. Får se om/när heroquesting-reglerna kommer så kanske detta förhållande kastas om.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Jag förstår elegansen med förbättringsslagen (om man nu vill bryta elegansen i att naturligt runda av runt 99%), men samtidigt känns det ganska klunkigt vad gäller uträkningar och deriverade värden. Borde inte bonusen vara = GE istället för att kräva en omräkning? Och blir det inte meckigt att sitta och räkna ihop ett grund-FV och en GE-bonus?

Påminner mig lite om MERP/Rolemaster...
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Jag förstår elegansen med förbättringsslagen (om man nu vill bryta elegansen i att naturligt runda av runt 99%), men samtidigt känns det ganska klunkigt vad gäller uträkningar och deriverade värden. Borde inte bonusen vara = GE istället för att kräva en omräkning?
Den lösningen de har gör att flera grundegenskaper kan räknas in, och viktas på olika vis (hög Pow ger t.ex. minus på Stealth-kategorin för att man har så hög magisk närvaro, och Pow ger mer bonus än Cha på magiska färdigheter). RQ vill också av någon anledning att startvärden ska vara jämna femtal (så inte starta med 42%), även om det är oklart varför det är relevant (och det ändå inte gäller Dodge och Jump).

Grundegenskapen som procent skulle kunna funka, även om man då får anpassa startvärdena så att även Int 3 är en "bonus" och nöja sig med en bärig grundegenskap per färdighet (snarare än att bidra till ett minus som i RQ).

Och blir det inte meckigt att sitta och räkna ihop ett grund-FV och en GE-bonus?
Inte i sig, eftersom man gör det en gång i chargen och sedan bara använder det kombinerade värdet. Det när det är litet meck är när man förändrat sin bonus under spel - då får man summera om färdigheterna under kategorin, men det är normalt 5% hit eller dit, så mer att man behöver sudda och skriva.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Jag förstår elegansen med förbättringsslagen (om man nu vill bryta elegansen i att naturligt runda av runt 99%), men samtidigt känns det ganska klunkigt vad gäller uträkningar och deriverade värden. Borde inte bonusen vara = GE istället för att kräva en omräkning? Och blir det inte meckigt att sitta och räkna ihop ett grund-FV och en GE-bonus?

Påminner mig lite om MERP/Rolemaster...
Det intressanta är ju att olika grundegenskaper bidrar på olika sätt till olika grupper färdigheter. Det är inte så lätt som att styrka bidrar till grund för att slåss. Utan även andra egenskaper. Det är verkligen en bortglömd grej som fler borde titta på.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Det intressanta är ju att olika grundegenskaper bidrar på olika sätt till olika grupper färdigheter. Det är inte så lätt som att styrka bidrar till grund för att slåss. Utan även andra egenskaper. Det är verkligen en bortglömd grej som fler borde titta på.
Och man kan få in finesser som att det är positivt att vara liten om man ska gömma sig (genom att låta Siz vara en nackdel).
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,098
Det jag minns från RQ3 är att det tenderade att bli väldigt olika bonusvärden för olika kategorier eftersom fördelningen på primära, sekundära och negativa värden var olika (och de flesta rollpersoner tenderar att ha fler grundegenskaper över 10 än under, i synnerhet som man slår 2T6+6 för SIZ och INT). Så Manipulation (inkl vapenfärdigheter) som hade både INT och DEX som primära (full bonus) och STR som sekundär (halv bonus) tenderade att få många plus, medan det var väldigt svårt att få några plus i Stealth som hade en primär (DEX) och hela två negativa (SIZ _och_ POW). Skulle jag implementera något sådant skulle jag nog vilja jämna ut det mer mellan kategorierna.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
det var väldigt svårt att få några plus i Stealth som hade en primär (DEX) och hela två negativa (SIZ _och_ POW). Skulle jag implementera något sådant skulle jag nog vilja jämna ut det mer mellan kategorierna.
Stealth har en stark tendens att bli lidande i RQ av en hel uppsättning problem. Ett är det du nämner. Ett annat är att det är så kritiskt viktigt med rustning att man lastar på sig allt man har och skiter i Stealth-minuset. Ett tredje är det vanliga problemet med att det räcker med att en i gruppen suger för att det ska vara kört.

En gång spelade vi stenåldersfolk i Balazar som inte hade någon tyngre utrustning och plockade upp mycket smyga-färdigheter från yrkena (man kunde ju rätt mycket bara vara jägare). Enda gången vi varit duktiga på att smyga som hel grupp. :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Ni får ursäkta om jag nog fortfarande tycker det låter ganska invecklat. Senaste RQ är en bra plats att kolla den här mekanismen på?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Själv tycker jag just skevheten är en grej med det och skulle nog om jag gjorde något liknande förstärka den snarare än försvaga den. RQs karaktärer är ju som lite bleka som de är när en inleder spel i andra utgåvan.

@Leon alltså snäpp upp och snäpp ner är ju typ strängteori i jämförelse med detta. :)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Ni får ursäkta om jag nog fortfarande tycker det låter ganska invecklat. Senaste RQ är en bra plats att kolla den här mekanismen på?
Ja, absolut. Det är litet bokföring när man börjar och när man får tills-vidare-förändringar på grundegenskaperna, men inte konstigt alls i spel (hela uträkningen är redan gjord, så det är inte konstigare än SMI*4 eller något som startvärde i DoD, inget man behöver räkna på när man väl är igång).
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
Bara om man bestämt vill klura ut sannolikheterna...
Snäpp +2 på 50%. 2*(10-5) = 10% förbättring.

Snäpp -4 på 70%. 4*7 = -28% försämring.

Snäpp -4 på 30%. 4*3 = -12% försämring.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Ni får ursäkta om jag nog fortfarande tycker det låter ganska invecklat. Senaste RQ är en bra plats att kolla den här mekanismen på?
Jag tycker egentligen att det är ett rätt vettigt system. Det är helt sant att det tar lite extratid med chargen men jag tillhör de som gillar att sitta och sätta ut siffror medan jag funderar på vem min RP är. Däremot tycker jag inte att det känns som svensk (Basic) BRP (ja, dubbelt basic) vilket jag tycker FL verkar sikta mot, och då tror jag absolut att det finns bättre sätta. Tidigare nämnda GC exempelvis. Men skillnaden är inte superstor.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Jag tycker egentligen att det är ett rätt vettigt system. Det är helt sant att det tar lite extratid med chargen men jag tillhör de som gillar att sitta och sätta ut siffror medan jag funderar på vem min RP är. Däremot tycker jag inte att det känns som svensk (Basic) BRP (ja, dubbelt basic) vilket jag tycker FL verkar sikta mot, och då tror jag absolut att det finns bättre sätta. Tidigare nämnda GC exempelvis. Men skillnaden är inte superstor.
Extratiden det tar i RQ2 tjänar du in på att inte sätta ut något och fundera så mycket på vem din karaktär är utan slå tärning och slumpa ut egenskaperna och sen upptäcka vem din karaktär är i spel. :)
 
Top