Jo, alltså, vi är alla bekanta med den faktiska sannolikhetsläran. Jag är fullt medveten om att om jag har 50% chans att lyckas så borde jag lyckas ungefär varannan gång.
Men. Psykologi är något annat – för mig känns det som att 50% sannolikhet är mycket sämre än vad det är. 50% sannolikhet är liksom "misslyckas hela jävla tiden". Jag minns nog misslyckanden mer än lyckade slag, eftersom jag spelar rollspel för att Klara Äventyren.
Men iallafall. Jag har gjort ett försök att formulera min personliga känslomässiga sannolikhetsskala:
Hur ser er känslomässiga sannolikhetsskala ut? Påverkar det vilka spel ni väljer, hur ni skapar rollpersoner, hur ni designar spel?
För mig påverkar det definitivt – startrollpersoner i typ alla rollspel känns som inkompetenta klantar, jag undviker tärningsslag i nästan alla rollspel så långt jag kan (jag vill inte ha spänning, jag vill vara smart och lyckas för att jag är så smart. Det bästa som finns är en plan som går felfritt, som ett vackert urverksmaskineri).
Och jag bygger rollspel där 50% i princip är det sämsta man kan ha som nyskapad rollperson…
Man skulle kunna argumentera för att jag känner fel, såklart, och spelar fel. och borde ändra hur jag känner och tänker. Men jag tycker att det är enklare att bara ändra systemen istället…
Men. Psykologi är något annat – för mig känns det som att 50% sannolikhet är mycket sämre än vad det är. 50% sannolikhet är liksom "misslyckas hela jävla tiden". Jag minns nog misslyckanden mer än lyckade slag, eftersom jag spelar rollspel för att Klara Äventyren.
Men iallafall. Jag har gjort ett försök att formulera min personliga känslomässiga sannolikhetsskala:
60− Det känns som att jag misslyckas med precis allt precis hela tiden. Jag bävar inför varje slag – eller snarare, känner mig uppgiven för att jag vet att om tärningen åker fram är det i princip kört. Min rollperson är en clown som snubblar på sina egna skor och aldrig kan uppnå något, åtminstone inte något som innebär att tärningsslag måste slås.
Känns som: 5-10%
60–75 Det finns en chans, även om den är liten, att tärningsslag lyckas. Jag behöver inte känna nattsvart hopplöshet varje gång tärningen åker fram, men ganska nära. Min rollperson är en ganska tafflig amatör.
Känns som: 40%
75–90 Det är inte helt kört varje gång en tärning ska slås, men man kan aldrig göra några planer som bygger på att tärningsslag lyckas. Jag undviker aktivt att behöva slå tärning, men om jag måste göra det så känner jag att jag har någon form av chans. Min rollperson är ett inkompetent proffs.
Känns som: kanske 60%?
90–98 Jag känner mig någorlunda säker, jag kommer oftast att lyckas och är en någorlunda kompetent karaktär. jag behöver inte bäva inför varje tärningsslag eller aktivt försöka undvika att behöva slå tärning.
Känns som: 80%
99–100 Min rollperson är som en expert på riktigt, någon som faktiskt kan sin skit och inte misslyckas med det här hela tiden.
Känns som: 90%
Hur ser er känslomässiga sannolikhetsskala ut? Påverkar det vilka spel ni väljer, hur ni skapar rollpersoner, hur ni designar spel?
För mig påverkar det definitivt – startrollpersoner i typ alla rollspel känns som inkompetenta klantar, jag undviker tärningsslag i nästan alla rollspel så långt jag kan (jag vill inte ha spänning, jag vill vara smart och lyckas för att jag är så smart. Det bästa som finns är en plan som går felfritt, som ett vackert urverksmaskineri).
Och jag bygger rollspel där 50% i princip är det sämsta man kan ha som nyskapad rollperson…
Man skulle kunna argumentera för att jag känner fel, såklart, och spelar fel. och borde ändra hur jag känner och tänker. Men jag tycker att det är enklare att bara ändra systemen istället…