Jag vet inte hur man "bryter ut trådar", så jag gör så här. Om jag förstod @Christoffer i hans 'Utmaning - Odöda "ovanliga" rollspel' rätt skulle vi inte diskutera spelen i den tråden utan i nya.
Jag spelade det en gång 2010 (tack för inlägget @Gurgeh – det visade sig att min lista på rollspel jag spelat var inkomplett, nu korrigerat!) och det bestående intrycket av det var att ... hur spelar en en längre serie äventyr? Är detta något annat är experiment i regelmekanik och "enkvällarsspel", mer kul än användbart? Jag antar att man kan bygga upp något som liknar hexkravlande med ett absolut minimum av förberedelser för spelledaren, men en planerad långkampanj?In a Wicked Age är ett spel som jag kommer att vilja spela igen någon gång i framtiden. Där inleds ett spelmöte med att man bygger en situation genom att lotta fram fraser från ett orakel, till exempel "Ett fasansfullt monster i skogen älskar mjölnarens dotter", "En soldat med ett förbannat svärd söker sin brors mördare". Utifrån detta etableras en situation och ett antal personer: monstret, mjölnaren, dottern, soldaten, mördaren... kanske är monstret och mördaren samma person, eller mördaren och mjölnaren? Spelarna väljer varsin rollperson bland de etablerade personerna, och sedan spelas handlingen ut. Vill man spela igen så kan man återanvända vissa av de skapade karaktärerna och på så sätt bygga upp ett större sammanhang.