I princip tycker jag det är sympatiskt. Det känns som att det uppmuntrar till husreglande, och skickar signalen "det här spelet är er verktygslåda, spela som ni vill och bry er inte så mycket om spelkonstruktören", vilket är 100% rätt.
Jag förvånas över hur många trådar på det här forumet som verkar missa verktygslåde-principen. Inte minst den här och tråden om upplevelsen av att lyckas med tärningsslagen.
För mig är nästan allt som diskuteras på WRNU tekniker för att uppnå olika saker. Jag vill gärna ha en klar idé kring varför jag spelar som jag gör. Varför jag använder en regel men inte en annan? Varför jag slår tärningar och vad de olika utfallen kommer innebära.
Beroende på vad jag vill spela och med vem och under vilka förutsättningar blir svaren väldigt olika. Spelar jag action/äventyr med unga rollspelsintresserade personer så tillför ofta de frivilliga reglerna något till deras spel. Särskilt om man redan kan dem. Spelar jag med nybörjare så kanske jag undviker alla regler utom de som jag finner särskilt pedagogiska för att lura in dem i grundmekanikerna.
Det är likadant med tärningsslag. Spelar jag Mutant -84 med entusiastiska tonåringar så kan man slå mängder av attackslag. Det gör inget om man bara har 30% att lyckas, det är alltid roligt. Spelar jag kult med vuxna kanske det istället bara distraherar dem med färdighetsslag.
I speliga kampanjer med stor regeltyngd så har man ju redan gjort ett större val, där blir frågan om frivilliga regler bara ytterligare lite extra, och ofta har man redan lärt sig regeln.
I enklare spel, spel med annat fokus eller i spelgrupper som är allergiska mot regler så får man väga för och nackdelar. Tillför regeln nåt jag är ute efter!? Och det är det jag tycker man borde fundera över redan med grundreglerna!? Behöver jag ha den här striden? När ska vi slå färdighetsslag och varför? Vilka konsekvenser får det? Tycker jag reglerna löser situationen bra eller kan jag göra på nåt annat sätt?!
TL;DR
Använd regler och tekniker som passar för situationen och gruppen och det du vill åstadkomma!
//EvilSpook