Hackade brädspel

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Har ni några små regelvarianter som ni är nöjda med? Skriv gärna utförligt så att andra kan börja använda dem.

Fia med knuff
Slå 2T6. Varje tärning får flytta en pjäs. Båda tärningarna får flytta samma pjäs. Slår man dubbelt får man göra sina förflyttningar och sedan slå igen.

Jag brukar köra detta med fylle-fia, så att folk dricker lite mer, eftersom det blir mer oförutsägbart. När man slår en pjäs får ägaren till pjäsen dricka. När man går in i boet får man skicka sin pjäs på valfri spelare som då får dricka. Slå två tärningar skapar också fler valmöjligheter och motverkar det tråkiga med att försöka komma ut ur boet eller i mål från "rakan".

Rappakalja
Jag tycker det är roligare att läsa definitionen och så får alla komma på ett ord till det. Enklare och snabbare.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Jag spelade Kampen om citadellet som ett rent deathmatch-spel. Jag minns det som jätteroligt, men har verkligen inte den blekaste om hur det funkade.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,117
Location
Off grid
Monopol
Så snart alla tre (i vissa fall två) i en serie gator är sålda till olika spelare, så fryser man spelet. Ägarna kan nu försöka deala till sig så att någon av spelarna får alla tre. Om det misslyckas, konfiskeras gatorna av banken och de auktioneras ut tillsammans (alla får buda). Därefter fördelas intäkterna proportionerligt på de ursprungliga ägarna (1/3, 2/3, eller 1/2 andel).

Man kan alltså inte längre blockera varandras kvarter.

//EvilSpook
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,117
Location
Off grid
RISK
Alla förstärkningar man får från hela världsdelar/regioner måste placeras i den världsdel de kom ifrån.
Det gör spelet lite mindre svängigt (fram och tillbaks).

//EvilSpook
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,117
Location
Off grid
Talisman
Ta bort Sierskan ur spelet.

//EvilSpook

Edit: Ber om ursäkt för min patriarkala inställning till mäktiga kvinnor.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Ta bort Sierskan ur spelet.
Känns som en standardregel. Har funderat på om man kunnat nerfa henne istället. Typ dra tre besvärjelser, välj en, när hon får besvärjelser ... eller något. Så länge sedan jag spelade Talisman.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,117
Location
Off grid
Alla spel med bräde
Fördela några Svampmoln från Supremacy till de som behöver dem mest, t.ex. de yngsta, eller dåliga förlorare.
Dessa kan sen användas (1 ggr/moln ) för att nuka områden på spelplanen.
Spelare som befinner sig i området får ett saving throw (ca 30% beroende på spel) och kan då gå till nästa område.
Alla kort, föremål, hus, hotell, rumsbrickor, fällor, monster, skatter, hästar, torn, arméer, pluttar, och kvarvarande spelarpjäser (och liknande) i området försvinner sen omedelbart. Svampmolnet står kvar och ingen kan gå in där under resten av spelet (hoppar automatiskt till nästa ruta).

//EvilSpook
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,117
Location
Off grid
Känns som en standardregel. Har funderat på om man kunnat nerfa henne istället. Typ dra tre besvärjelser, välj en, när hon får besvärjelser ... eller något. Så länge sedan jag spelade Talisman.
”Galadriel-regeln”. Varje gång hon tar ett föremål eller en besvärjelse måste hon slå en tärning. På 4-6 drabbas hon av samvetskval och måste släppa det. Det ligger sedan kvar i rutan. Kommer hon till samma plats igen kan hon försöka ta upp föremålet/besvärjelsen på nytt.

//EvilSpook
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Jag spelade Kampen om citadellet som ett rent deathmatch-spel. Jag minns det som jätteroligt, men har verkligen inte den blekaste om hur det funkade.
En kamrat byggde enkla AI-regler till Mörka Legionen-spelaren, för att göra motsatsen – bygga om det till ett renodlat coop-spel. Jag har dock inte kvar de reglerna heller…
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,458
Location
Göteborg, Lindome
Fia med Knuff
Det första hacket är kanske ganska vanligt. Man slår igen så länge man får en sexa, men om man får tre sexor på raken, har man uppenbarligen mutat tärningsgudarna och som straff blir den pjäs man har längst fram utslagen och ens drag tar slut.

Det andra hacket är att två av spelpjäserna är bågskyttar. De kan inte knuffa ut andra pjäser genom att landa i deras ruta (närstrid), men kan skjuta ut dem om de har fritt skottfält (längs den bana som pjäserna går) och slår högre än avståndet på en tärning. Skitkul att sätta en pil i ryggen på en pjäs som står inne på upploppet och bara har ett steg från att vara säker. :)

Sedan satte jag och en kompis ihop Monopol med Nya finans när vi var runt 12 år, men hur det gick till eller om det ens var kul, minns jag inte.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Kommer ihåg att vi hade några regler för att skjuta i ’Tjuv & Polis’.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag minns att vi hade hack/husregler för brädspel när jag var yngre jag kan inte minnas några jättetydliga detaljer kring detta.

Vissa brädspel har jag inte spelat på 20+ år så det har liksom fallit ur minnet vilka hack vi använde oss av way back then .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Sedan är det ju självklart så även i vuxen ålder att man tolkat regler fel som lett till ofrivilliga hack som inte upptäcktes före man spelade med någon som verkligen kunde reglerna.
 
Top