Rickard
Urverk speldesign
Har ni några små regelvarianter som ni är nöjda med? Skriv gärna utförligt så att andra kan börja använda dem.
Fia med knuff
Slå 2T6. Varje tärning får flytta en pjäs. Båda tärningarna får flytta samma pjäs. Slår man dubbelt får man göra sina förflyttningar och sedan slå igen.
Jag brukar köra detta med fylle-fia, så att folk dricker lite mer, eftersom det blir mer oförutsägbart. När man slår en pjäs får ägaren till pjäsen dricka. När man går in i boet får man skicka sin pjäs på valfri spelare som då får dricka. Slå två tärningar skapar också fler valmöjligheter och motverkar det tråkiga med att försöka komma ut ur boet eller i mål från "rakan".
Rappakalja
Jag tycker det är roligare att läsa definitionen och så får alla komma på ett ord till det. Enklare och snabbare.
Fia med knuff
Slå 2T6. Varje tärning får flytta en pjäs. Båda tärningarna får flytta samma pjäs. Slår man dubbelt får man göra sina förflyttningar och sedan slå igen.
Jag brukar köra detta med fylle-fia, så att folk dricker lite mer, eftersom det blir mer oförutsägbart. När man slår en pjäs får ägaren till pjäsen dricka. När man går in i boet får man skicka sin pjäs på valfri spelare som då får dricka. Slå två tärningar skapar också fler valmöjligheter och motverkar det tråkiga med att försöka komma ut ur boet eller i mål från "rakan".
Rappakalja
Jag tycker det är roligare att läsa definitionen och så får alla komma på ett ord till det. Enklare och snabbare.