Kom inte på en kortare titel, men tanken är alltså att hitta rollspel (regelsystem/koncept/äventyrsstruktur/etc) som passar bra till en rollspelsgrupp där man vill kunna spela varje varannan vecka och det inte ska bli konstigt om X antal spelare saknas.
Vad jag vill slippa:
* Det här spelpasset har vi nåt fram till intrigens höjdpunkt och... Kalle som spelar gruppens stora ryktesspridare är inte med så det blir antiklimax (det är inte bara en rollperson som är borta, utan alla konfliktlinjer till och från den personen blir oanvändbara).
* Vi bröt när striden precis började senast och... varken Lisa med sin riddare eller Anastasias bågskytt är med (det är inte bara en rollperson som är borta utan ett kompetensområde som plötsligt inte finns).
* Bättre exempel här som punkt tre, etc.
Jag spelar som regel inte såhär (dvs allt eller inget, även om vi pratat om att vi borde spela nåt annat bara för att hålla igång om en spelare inte kan vara med i ena spelgruppen, men det blir aldrig så) - men nu är det kollegor (kul!) som börjar prata om att sätta ihop en grupp och ha den här premissen. Så jag fiskar efter vad man ska tänka på. Spontant tänker jag ett smugglargäng (Firefly-hållet) där den tillgängliga delen av gänget står för "veckans uppdrag", men jag gillar inte riktigt "veckans uppdrag" för det finns ju inget som säger att man kommer bli klar på en spelkväll.
Vad jag vill slippa:
* Det här spelpasset har vi nåt fram till intrigens höjdpunkt och... Kalle som spelar gruppens stora ryktesspridare är inte med så det blir antiklimax (det är inte bara en rollperson som är borta, utan alla konfliktlinjer till och från den personen blir oanvändbara).
* Vi bröt när striden precis började senast och... varken Lisa med sin riddare eller Anastasias bågskytt är med (det är inte bara en rollperson som är borta utan ett kompetensområde som plötsligt inte finns).
* Bättre exempel här som punkt tre, etc.
Jag spelar som regel inte såhär (dvs allt eller inget, även om vi pratat om att vi borde spela nåt annat bara för att hålla igång om en spelare inte kan vara med i ena spelgruppen, men det blir aldrig så) - men nu är det kollegor (kul!) som börjar prata om att sätta ihop en grupp och ha den här premissen. Så jag fiskar efter vad man ska tänka på. Spontant tänker jag ett smugglargäng (Firefly-hållet) där den tillgängliga delen av gänget står för "veckans uppdrag", men jag gillar inte riktigt "veckans uppdrag" för det finns ju inget som säger att man kommer bli klar på en spelkväll.