Oscar Silferstjerna
Doktor Snuggles urmakare
Ibland glimmar det till i en kortfattad kommentar som sedan glöms bort... Spot on! Vad jag dock funderar på (även om det som synes tangeras här) är genre. Det kan tyckas helt självklart, men jag tycker att många rollspel alldeles för dåligt fångar den specifika genren och istället ägnar sig åt att fånga eller kopiera detaljer (som ju nästan alltid finns där av genremässiga orsaker). För att ta ett konkret exempel: det intressanta i en cyberpunk-miljö är inte att lista exakt vad finns i en viss film eller tv-serie, utan snarare hur genrens premiss ser ut. Alltså snarare VARFÖR saker och ting finns än bara ATT de finns.Personligen tycker jag rollspel ofta fokuserar alldeles för mycket på setting på bekostnad av båda de andra två komponenterna i den klassiska västerländska treenigheten: tema och karaktärer. Drama, thrillers, och mycket dylikt i andra media, brukar istället fokusera mer på dessa två. Kanske är det någon sorts preferenskrock. Kanske är det tradition. Kanske är det något annat.
Just genre - som ju består av ett antal identifierbara troper - borde i högre grad vara en god vägledning för hur scenarios och kampanjer byggs i ett visst spel. Genre blir då både en avgränsning och en tematiserande vägledning. Det är inte ett rollspel om ”allt möjligt” utan ett spel om något specifikt - deckargåtor, maffia, laglösa revolvermän, KGB-agenter etc. Jag tror dessutom att genre är det som många är ute efter och vill utforska, även om alla kanske inte uttrycker det.
Last edited: