Jag har nu nördat ner mig i det här och lite snabbspolat igenom de första avsnitten. Främst för att hjälpa Franz inför hans oundvikliga karriärbana, förstås
Jag noterade att ganska många scener utspelar sig intill en klippvägg. Tex byn i öppningsavsnittet mm. Det för på sina ställen tankarna till övergivna dagbrott, vilket jag misstänker att är exakt vad det är fråga om - övergivna grustag eller annat som lämpar sig att hyra ut till filmbolags scenbyggerier. I verkligheten är det ju något ganska exceptionellt - att en by skulle byggas intill ett stup istf uppe på en kulle eller intill en å.
En annan grej är nåt som jag reagerat på i andra fantasyfilmen också, och det är ett slags alltför lös stadsbild. Alltså att byar och städer bara är en plats var man dumpat lite byggnader - inte en verklig plats där folk rör sig och verkar. Det är oerhört svårfångat, men jag tror att det mänskliga ögat är bättre på att läsa sånt här än man tror. Jämför tex Bri med WoTs öppningsby. Eller Fylke för den delen - Bilbos festlighet tar plats på ”the village green” eller liknande vilket är helt spot on, medan WoTs fest är ett ensamt bord på en odefinierad offentlig stadsmiljö. Är det ett torg? Njäe… En gata? Inte det heller. Osv.
Lite assorted torsdagsnörderier
Ingen analys av själva serien - bara om fantasymiljöer och deras känslighet