Rank 1 är mest till för att Werewolf setting har så många olika grejer i den så man behöver en tutorial. Rank 1 är typ starting village i JRPG:er. Här är hur jag brukar göra det:
1: Kör gruppens quest för att hitta en Totem och sluta en pakt med den. När de gör det hittar de på ett namn för sin flock och gör något för Totem anden.
2: Ha lite familje/stam drama där folk säger foreshadowing stuff, du etablerar problemen för septet och folk lär känna NPC:er lite grann.
3: Något händer och gruppen måste deala med en stor situation! Det här kan vara ”Vi var på plats när X hände”, ”Den uråldriga profetsian säger Y” eller ”Septet anfaller The Black Spiral dancer högkvarteret som en arme. Ni får uppdraget att göra Z”.
4: När uppdraget är slut och det varit lite action så har du testet för att stiga till rank 2. Jag gör alltid det här till något spirituellt eller list baserat om inte någon spelare uttryckligen är ”JAG VILL BOXAS MED EN SATANSROBOT!”. Så gåtor, mötas med en ande eller likannde.
5. De är rank 2 YEETA ut dem i världen. Jag brukar ha 3 till 5 förslag på vart de kan åka för att slåss mot ondskan (Dark Scania är ett exempel på en sådan plats
https://www.storytellersvault.com/product/254796/Dark-Scania ). Gruppen kan stanna på ett ställe eller åka runt. Men poängen här är att bli coola nog att nå rank 3. Kul äventyr! Rädda världen! Yay! Gör uppror mot de äldsta för de är the man.
6. Rank 3 (eller 4 om folk gillar att äventyra) flocken kommer hem och har nu en massa FÖRPLIKTELSER. GIFT DIG OCH SKAFFA BARN! TRÄNA VALPARNA! SKYDDA OMRÅDET! SKAFFA FLER BARN FÖR FAN VAR OTROGEN ELLER NÅGOT! POLITIK!
7. Karaktärerna är ledsna och längtar tillbaka till när de reste runt och räddade världen istället för att göra hemsk politik som sakta bryter ner dem och slå sina barn för man ville ha 5 rage.
8. Nästa generarion gör uppror mot en för man är the man.
9. Dö meningslöst.