Werewolf the Apocalypse - allmän diskussion

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
707
Location
Malmö
Ja, det är onekligen super dåligt att det är en stat. Det värsta är att det är typ dem bästa sociala bakgrunden i hela WoD. Så jag brukar rocka runt med 4 eller 5 i den.
Beror väl lite på hur man spelar men jag hållet med om att den är både tveksam och bruten.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
707
Location
Malmö
Werewolf har en bra lösning på detta. Så fort karaktärerna har kommit tillbaka från sitt questande under rank 2 och kanske 3 så ÄR de movers and shakers i politiken. Werewolf är ju upplagt att under rank 1 så hänger man runt i sitt hemma sept och gör uppdrag. Rank 2 (och kanske 3) reser man runt och fights evil. Sedam kommer man hem och håller ett område, skaffar barn med mera. Det finns undantag så klart, är ditt hemma sept riktigt farligt så kanske du stannar där och fights evil och du kanske inte kommer hem igen utan stannar någon annanstans. Men för det mesta är det upplagt så att spelarna är movers and shakers.
Det slår mig att det nog är just rank 1 jag tycker är knepigt i WtA. Har aldrig spelat högrankad.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Det slår mig att det nog är just rank 1 jag tycker är knepigt i WtA. Har aldrig spelat högrankad.
Rank 1 är mest till för att Werewolf setting har så många olika grejer i den så man behöver en tutorial. Rank 1 är typ starting village i JRPG:er. Här är hur jag brukar göra det:

1: Kör gruppens quest för att hitta en Totem och sluta en pakt med den. När de gör det hittar de på ett namn för sin flock och gör något för Totem anden.

2: Ha lite familje/stam drama där folk säger foreshadowing stuff, du etablerar problemen för septet och folk lär känna NPC:er lite grann.

3: Något händer och gruppen måste deala med en stor situation! Det här kan vara ”Vi var på plats när X hände”, ”Den uråldriga profetsian säger Y” eller ”Septet anfaller The Black Spiral dancer högkvarteret som en arme. Ni får uppdraget att göra Z”.

4: När uppdraget är slut och det varit lite action så har du testet för att stiga till rank 2. Jag gör alltid det här till något spirituellt eller list baserat om inte någon spelare uttryckligen är ”JAG VILL BOXAS MED EN SATANSROBOT!”. Så gåtor, mötas med en ande eller likannde.

5. De är rank 2 YEETA ut dem i världen. Jag brukar ha 3 till 5 förslag på vart de kan åka för att slåss mot ondskan (Dark Scania är ett exempel på en sådan plats https://www.storytellersvault.com/product/254796/Dark-Scania ). Gruppen kan stanna på ett ställe eller åka runt. Men poängen här är att bli coola nog att nå rank 3. Kul äventyr! Rädda världen! Yay! Gör uppror mot de äldsta för de är the man.

6. Rank 3 (eller 4 om folk gillar att äventyra) flocken kommer hem och har nu en massa FÖRPLIKTELSER. GIFT DIG OCH SKAFFA BARN! TRÄNA VALPARNA! SKYDDA OMRÅDET! SKAFFA FLER BARN FÖR FAN VAR OTROGEN ELLER NÅGOT! POLITIK!

7. Karaktärerna är ledsna och längtar tillbaka till när de reste runt och räddade världen istället för att göra hemsk politik som sakta bryter ner dem och slå sina barn för man ville ha 5 rage.

8. Nästa generarion gör uppror mot en för man är the man.

9. Dö meningslöst.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
707
Location
Malmö
Rank 1 är mest till för att Werewolf setting har så många olika grejer i den så man behöver en tutorial. Rank 1 är typ starting village i JRPG:er. Här är hur jag brukar göra det:

1: Kör gruppens quest för att hitta en Totem och sluta en pakt med den. När de gör det hittar de på ett namn för sin flock och gör något för Totem anden.

2: Ha lite familje/stam drama där folk säger foreshadowing stuff, du etablerar problemen för septet och folk lär känna NPC:er lite grann.

3: Något händer och gruppen måste deala med en stor situation! Det här kan vara ”Vi var på plats när X hände”, ”Den uråldriga profetsian säger Y” eller ”Septet anfaller The Black Spiral dancer högkvarteret som en arme. Ni får uppdraget att göra Z”.

4: När uppdraget är slut och det varit lite action så har du testet för att stiga till rank 2. Jag gör alltid det här till något spirituellt eller list baserat om inte någon spelare uttryckligen är ”JAG VILL BOXAS MED EN SATANSROBOT!”. Så gåtor, mötas med en ande eller likannde.

5. De är rank 2 YEETA ut dem i världen. Jag brukar ha 3 till 5 förslag på vart de kan åka för att slåss mot ondskan (Dark Scania är ett exempel på en sådan plats https://www.storytellersvault.com/product/254796/Dark-Scania ). Gruppen kan stanna på ett ställe eller åka runt. Men poängen här är att bli coola nog att nå rank 3. Kul äventyr! Rädda världen! Yay! Gör uppror mot de äldsta för de är the man.

6. Rank 3 (eller 4 om folk gillar att äventyra) flocken kommer hem och har nu en massa FÖRPLIKTELSER. GIFT DIG OCH SKAFFA BARN! TRÄNA VALPARNA! SKYDDA OMRÅDET! SKAFFA FLER BARN FÖR FAN VAR OTROGEN ELLER NÅGOT! POLITIK!

7. Karaktärerna är ledsna och längtar tillbaka till när de reste runt och räddade världen istället för att göra hemsk politik som sakta bryter ner dem och slå sina barn för man ville ha 5 rage.

8. Nästa generarion gör uppror mot en för man är the man.

9. Dö meningslöst.
Låter som att det närmast kräver att alla RP kommer från samma eller högst två stammar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Låter som att det närmast kräver att alla RP kommer från samma eller högst två stammar.
Nah, man kan kasta ihop folk ganska lätt med följande metoder:

1. Det är ett försök att minska spänningar mellan de olika stammarna i septet. Lär folk som är septets framtid känna varandra och har varandras rygg i farans stund så kommer septet vara mer enat.

2. Totem anden har valt spelarkaraktärerna! Tänker du käfta med andevärlden? Det är liksom varulvarnas religion.

3. Apokalypsen är nästan här och ni är de som hade er första förvandling ungefär samtidigt! Vi behöver soldater NU! Tribe be damned! Ni är en flock nu.

4. Det är ett litet sept. Ni är varulvarna den här generationen.

5 (Den bästa). Ni är unga och gillar varandra och startar ett band en flock tillsammans. Fuck vad farfar säger! Vår totem är Elvis!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,782
Location
Maastricht
Nah, man kan kasta ihop folk ganska lätt med följande metoder:

1. Det är ett försök att minska spänningar mellan de olika stammarna i septet. Lär folk som är septets framtid känna varandra och har varandras rygg i farans stund så kommer septet vara mer enat.

2. Totem anden har valt spelarkaraktärerna! Tänker du käfta med andevärlden? Det är liksom varulvarnas religion.

3. Apokalypsen är nästan här och ni är de som hade er första förvandling ungefär samtidigt! Vi behöver soldater NU! Tribe be damned! Ni är en flock nu.

4. Det är ett litet sept. Ni är varulvarna den här generationen.

5 (Den bästa). Ni är unga och gillar varandra och startar ett band en flock tillsammans. Fuck vad farfar säger! Vår totem är Elvis!
Det går ju inte att spela WtA har vi redan etablerat! Det är för politiskt inkorrekt! ;)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Något som kan bli när det kommer till politik delen är samma problem som när det kommer till Vampire - det finns för många av oss! Det kan bli att trots att man ska bara vara ett fåtal i området så blir det helt plötsligt rätts så många (ej inkluderat spelarna) så man kan ha politik som involverar alla aspekterna (eller alla falla alla aspekterna spelarna/SL finner intressant) och det finns också minst en närliggande sammanslutning som e jämnstark eftersom man ska ha politik med dem o de måste vara nära nog för att det ska vara intressant att tala med dem. Kasta sedan in kinfolk, alla monster och allt annat kolt o du har plötsligt en Sunnydale situation där man kan fråga sig hur tusan det övernaturliga inte är allmänt känt?
Politik måste inte vara mellan stora grupperingar. Jag har varit i sammanhang med totalt 10-15 personer, där det blivit jäkligt mycket politik, gruppbildning och intriger.

Men ja, fattar vad du menar. Man får jobba hårt om man vill få övernaturligheter att kännas sällsynta. Känns inte lika fett om grannstammen består av 3 pers.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
707
Location
Malmö
Politik måste inte vara mellan stora grupperingar. Jag har varit i sammanhang med totalt 10-15 personer, där det blivit jäkligt mycket politik, gruppbildning och intriger.

Men ja, fattar vad du menar. Man får jobba hårt om man vill få övernaturligheter att kännas sällsynta. Känns inte lika fett om grannstammen består av 3 pers.
Jag säger inte att det är lätt, men idealt handlar det väl om att ge känslan av att de tre grannarna har mäktiga släktingar som kommer ge dem understöd vid konflikt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Jag säger inte att det är lätt, men idealt handlar det väl om att ge känslan av att de tre grannarna har mäktiga släktingar som kommer ge dem understöd vid konflikt.
Verkligen. Man kanske får tänka på att det är en modern setting? En flock kan, likt en familj, vara utspridd över ett stort geografiskt område. Köra moot via zoom.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,810
Location
Stockholm
Verkligen. Man kanske får tänka på att det är en modern setting? En flock kan, likt en familj, vara utspridd över ett stort geografiskt område. Köra moot via zoom.
Med den täckningen man har över större delen av världen går det där bara i/emellan storstadsområden, med vissa undantag. I WoD borde det ju vara ännu sämre för att allt är sämre i WoD
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Med den täckningen man har över större delen av världen går det där bara i/emellan storstadsområden, med vissa undantag. I WoD borde det ju vara ännu sämre för att allt är sämre i WoD
Är man Glass Walkers har man super tech. Är man andra stammar bara moon bridgar man in.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,810
Location
Stockholm
Är man Glass Walkers har man super tech. Är man andra stammar bara moon bridgar man in.
Men är du en Glass Walker så bor du ju redan i staden (vilket ju inte betyder att du har per automatik har bra teckningen om man ska vara petnoga*), att ha en mobbe/bärbar med bra täckning är nog en nivå 1 artefakt, minst.

* borde det finnas en tabell för moderna rollspel för hur bra mobiltäckningen/trådlösanätet är i området när spelarna vill använda något sådant?
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,810
Location
Stockholm
3. En av de två mäktigaste stamarna försörjer sitt väldigt effektiva krig mot Wyrmen genom organiserad brottslighet. De säljer knark, håller på med prostitution och indrivningsverksamhet. Resten av stammarna tycker det är wyrmigt att hålla på med sådana saker. Den andra av de två mäktigaste stammarna vägrar samarbeta med dem eftersom deras alphas son tog en överdos och dog vilket han tycker är deras fel.
Med tanke på att de flesta stammarna kulturellt sett är fast i för-1500-talet så borde de inte ha några problem med prostitution eller indrivningsverksamhet. Och så länge knarket är vegetabiliskt borde det ju inte vara något problem med det att sälja sådant.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Med tanke på att de flesta stammarna kulturellt sett är fast i för-1500-talet så borde de inte ha några problem med prostitution eller indrivningsverksamhet. Och så länge knarket är vegetabiliskt borde det ju inte vara något problem med det att sälja sådant.
Det är av The Wyrm
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,810
Location
Stockholm
Det är av The Wyrm
Säger vem? Om man talar IU så borde biologiska droger inte vara några problem, o att genom hot o översitteri få andra att ge dig grejer är någo flertalet djurarter gör.
 
Top