Spela: Hyfsad förhandskoll på spelvärlden; behöver inte vara mer än en wikipediasida. Någon att spåna rollpersonskoncept med, för rollpersoner är det svåraste jag vet. Möjlighet till mental förberedelse för att vara social i flera timmar; jag vill gärna ha typ nån veckas förvarning."Det beror på spel" är ett ganska obrukbart svar, som ju närmast alltid gäller! I er idealsituation, vad behöver ni ha innan ni spelar och/eller spelleder?
Spelleda: Väldigt inläst i scenariet och alla världs-grejer som berörs. Några veckors kartritande, flödesscheman, kompletteringar där scenariet fallerar, etc. Ett ganska omfattande och detaljrikt scenario också, så jag slipper improvisera alltför mycket. Små lappar med SLP-namn och beskrivningar. Utskrivna och förberedda handouts och props. Är reglerna för spelet vi ska spela för krångliga så behöver jag såklart antingen bryta ner dem till något jag orkar med, eller anpassa något system jag redan kan.
Jag kommer aldrig att vara bekväm med att bara dra igång och improvisera, så jag kommer nog alltid att behöva ha en hel del förberett.
Ska man ha liksom det kortaste… Jag hoppas att Gradient Descent kan funka. Där bör jag komma undan med att ha läst igenom alltihop en gång, och sedan spenderat lite tid med att hitta lösningar på saker jag tycker är oklara eller saknas. Jag hoppas på att GD kan spelledas utan att man håller reda på hela dungen; att man kan spelleda bara genom att ta ett rum i taget.