Mogger
Hipsteranka
Jag har inte spelat Year Zero, men tanken är väl, som @krank har helt rätt i, att det ska vara ett speligt inslag, att det är en risk/reward-mekanik. Hur gör man det diegetiskt? Jag tycker inte risk/reward, som jag var inne på tidigare, är speciellt kopplat till verkligheten, såvida man inte ägnar sig åt spekulativ handel, Black Jack och liknande. Men det finns absolut situationer där det passar. Vi kan ju kika på två fall:
1. Du tar bilen till Centralen. Massa trafik etc, så du slår för att hinna i tid, men...misslyckas. Så, om du ska pressa detta slag så innebär det dels att du måste trycka gasen i botten samt att du tar en större risk. Funkar utmärkt med den mekanik vi pratar om.
2. Hoppa över klyftan. Om du misslyckas så faller du. Klart du slår om/pressar, men, vi har missat intentionen här. Vill du bara ta dig över klyftan? Safe, långsamt och så? Ja, då innebär väl ett misslyckat slag att det tar rätt lång tid.
Jag tror att det är svårt att applicera pressade slag på alla tänkbara handlingar i vanliga rollspel. För det måste finnas en risk. Och det pressade slaget innebär att du tillåter en högre risk.
Jag tror att det här är tanken med pressade slag.
1. Du tar bilen till Centralen. Massa trafik etc, så du slår för att hinna i tid, men...misslyckas. Så, om du ska pressa detta slag så innebär det dels att du måste trycka gasen i botten samt att du tar en större risk. Funkar utmärkt med den mekanik vi pratar om.
2. Hoppa över klyftan. Om du misslyckas så faller du. Klart du slår om/pressar, men, vi har missat intentionen här. Vill du bara ta dig över klyftan? Safe, långsamt och så? Ja, då innebär väl ett misslyckat slag att det tar rätt lång tid.
Jag tror att det är svårt att applicera pressade slag på alla tänkbara handlingar i vanliga rollspel. För det måste finnas en risk. Och det pressade slaget innebär att du tillåter en högre risk.
Jag tror att det här är tanken med pressade slag.