Vilka är dina längsta kampanjer? Varför blev just de så långa, var det planen eller blev det bara så? Hur lyckas man med långa kampanjer? Gjorde du saker annorlunda när du körde en lång kampanj än kortare kampanjer?
Vilka de längsta kampanjerna är beror på.
Om man mäter i antal spelmöten så är det 172 vilket var den första D&D3/3.5-kampanjen jag spelledde där målet med kampanjen var att rollpersonerna skulle nå grad 20, och ha testat alla reglerna, mött alla monster i Monster Manual och hittat alla skatter från DMG. Anledningen till målet var att jag inte gillar 3 lika mycket som 2 och jag ville tömma ut systemet. Det skedde i en 30-nivåig jättegrotta med drömsekvenser som utspelade sig i Eberron, Ghostwalk, Forgotten Realms och Dragonlance där de spelade genom de äventyr som var i grundboken plus Into the Dragon's Lair som var ett separat köpäventyr. Vi började spela år 2000 och avslutade 2009. Den bestod av 15 äventyr. Nästa närmaste kampanj, som också är avslutad var 164 spelmöten.
Om man mäter i längst förfluten tid mellan första spelmötet och nu i de kampanjer som inte är klara så är det 35 år för mina första (svenska) D&D-kampanj. Den har haft 20 äventyr med totalt 25 spelmöten. Precis som kampanjen ovan, och majoriteten av det jag spelleder så blandas köpäventyr med egenskapade och den här kampanjen började med äventyret "Ditt första äventyr" från grundreglerna och har inkluderat klassikern Silverprinsessans palats och City of the Gods. Den har inte varit aktiv sen 1994 då en av spelarna är utomlands och inte har tid att spela när han är och hälsar på. Den kampanj som spelats över längst tid och spelats klart är en Vampire-kampanj som tog 19 år från första till sista mötet. Den var ursprungligen tänkt att vara ungefär 5 ggr så lång* som den blev då en av spelarna önskade att den avslutades snabbare.
*I antal spelmöten, inte i förfluten verklig tid.
Så ett tips utifrån detta är att inte vara rädd för att ta en paus. Det är viktigt att alla har kul och man ska inte glömma bort sig själv som spelledare i det.
Sen kan man mäta på olika sätt. Kampanjer precis som äventyr har ju ett mått av självdefiniering. Man kan ju köra flera kampanjer med samma rollpersoner lika som en lång.
Men när jag skapar kampanjer så har jag nästan alltid ett mål. Det kan vara som det i första ovan, att tömma ut ett spel på alla monster, prylar och regler och maxa rollpersonerna om systemet tillåter. (Det är ett typ av mål jag bara satt en gång.) I ett annat fall så kan kampanjmålet vara att spela klart alla äventyr jag har till ett visst spel. Så har jag gjort med Shadowrun till exempel där vi kör alla köpäventyr jag har, i den världens kronologiska ordning så tiden kommer förflyta och vi kommer byta utgåva när vi kör den utgåvans spel. (Jag har 13 sådana kampanjer.)
I andra kampanjer vill jag avslöja en världs alla hemligheter för spelarna som i Dark Sun eller Spelljammer.
Så för det mesta så avgör målet längden även om det inte kan göras exakt. I 5Es första kampanj som var helt egenskapad var målet att köra storyXP och i princip gå upp 1 grad per spelmöte. Jag hade en quest i åtanke och namngav olika platser eller företeelser och fördelade de 20 spelmötena på dem, så exempelvis motsvarande 1 spelmöte kunglig diplomati i väst, 1 med diplomati i öst och så vidare. Då jag själv inte roas av strid så var tanken att inte ha några strider annat än de som var avgörande för det ena eller andra. Den första striden spolade jag förbi när rollpersonerna tillsammans med en grupp soldater slogs mot en magikers soldater och den enda striden var den mot vakterna utanför magikerns laboratorium. Där satte magikern igång och brände information och för varje runda av 10 som gick så försvann en tiondel av ledtrådarna. Så så tänkte jag kring det. Spelarnas feedback var att de ville ha mer strid, speciellt när systemet och det man blir bättre på i det har fokus på strid. Det plus att rollpersonerna ville ta sig an varje potentiell konflikt de hörde talas om gjorde att kampanjen slutade på 42 möten istället. För att förstå mina spelare bättre har jag testat att skicka ut enkäter men väldigt få svarar på dem.
Med detta sagt så har jag också korta kampanjer som Boot Hill där vi hann med 4 äventyr på 3 spelmöten. I min spelgrupp så är det hyffsat vanligt att spelledare börjar med ett testäventyr och sen fortsätter om gruppen är intresserad, men jag känner ofta att det behövs ett par äventyr för att bli mätt på ett spel, om det inte är ett väldigt långt och innehållsrikt äventyr.
För mig är det ingen skillnad på att säg, spela 6 äventyr i 6 olika system i rad eller 6 i ett spel, så jag har inga bra råd att komma med som svar på frågan hur man lyckas med en lång kampanj då man lyckas med dem på samma sätt som man lyckas med ett äventyr eller en kort kampanj. Jag gör inget annorlunda i hur jag förbereder för en kort eller lång kampanj annat än mängden material.
Mina definitioner på lång, medel och kort är en kombination av förfluten verklig tid och spelmöten. De två spelmöteslängsta kampanjerna är det 8 spelmötes skillnad på, men den ena spelades under 10 månader och den andra i perioder över 9 år. Den senare känns mycket längre än den förstnämnda. Men en kampanj på 1-30 spelmöten som tar ett år ungefär känns kort, 31-100 över kanske 3 år som medel, och över det som lång.
Det är alltså bara känslan, om man kollar på statistiken så ser det annorlunda ut, då är säkert medlet på kampanjlängden runt 20 spelmöten, men då finns det många påbörjade och inte färdigspelade kampanjer också. Jag själv har startat 45 kampanjer och avslutat 22, med nummer 23 och 24 väldigt trolig avklarade i år.