Ingen kommer någonsin att bli nostalgisk över Fnurk.Fnurk var ju helt obalanserat. Man var tvungen att kasta ut hela motståndstabellen och kombinera tillvarlsregler från både Fnurk II och Fnurk: Expert för att det skulle bli spelbart!
Det var bara före sin tid:Ingen kommer någonsin att bli nostalgisk över Fnurk.
Jag gillar YZE, men måste verkligen allting vara det nuförtiden? Jag vet inte om det passar FNURK. Och hur kommer det sig att FNURK fick ett helt annat namn i den engelska utgåvan, egentligen?Så vad tycker ni om FNURK, och vad tror ni om Fria Ligans kommande version?
Enligt en konsumentundersökning i USA sålde inte rollspel vars titel innehåll bokstaven F särskilt bra och den engelska utgåvan heter därför KNURK.Jag gillar YZE, men måste verkligen allting vara det nuförtiden? Jag vet inte om det passar FNURK. Och hur kommer det sig att FNURK fick ett helt annat namn i den engelska utgåvan, egentligen?
Jag har läst att den där förkortningen är en efterkonstruktion. Ursprungligen stod förkortningen för vilka spel skaparna stulit idéer från: Fiasco Neotech Utpost Runequest Kult. Tycker det riktiga namnet förklarar varför FNURK blev en sådan soppa.Det var bara före sin tid:
Fantastic Nostalgia Universal Roleplaying for Kids
Fast deras första plan att sno idéer från Pendragon, Underground, Noir och GURPS hade ju lett till ett mer olyckligt namn…Jag har läst att den där förkortningen är en efterkonstruktion. Ursprungligen stod förkortningen för vilka spel skaparna stulit idéer från: Fiasco Neotech Utpost Runequest Kult. Tycker det riktiga namnet förklarar varför FNURK blev en sådan soppa.
Fast... var det inte något tyskt spel som merparten av reglerna och spelvärlden plockades från?Jag har läst att den där förkortningen är en efterkonstruktion. Ursprungligen stod förkortningen för vilka spel skaparna stulit idéer från: Fiasco Neotech Utpost Runequest Kult. Tycker det riktiga namnet förklarar varför FNURK blev en sådan soppa.
Det var ju lite det som var grejen. Det skulle inte vara balanserat. Föregick OSR-trenden där litegrann. Tvåan sabbade ju den grejen helt. Jag gillade att de sade "Vet ni vad? Det är okej att rollpersonerna är olika effektiva.". Tycker att det var modigt (eller bara en efterkonstruktion efter att de insåg att spelet var såpass obalanserat).Fnurk var ju helt obalanserat. Man var tvungen att kasta ut hela motståndstabellen och kombinera tillvarlsregler från både Fnurk II och Fnurk: Expert för att det skulle bli spelbart!
"Jobba som en bäver"-förmågan var ju också helt trasig!Spelade man bäverfolk hade man objektivt bättre stats än om man spelade svulk.
Var inte slogan "Ni degar, vi knegar" bland bäver-förbundet?"Jobba som en bäver"-förmågan var ju också helt trasig!
Krank jobbar på en egen mysterielösar/cyberpUNK version - KRUNK.Enligt en konsumentundersökning i USA sålde inte rollspel vars titel innehåll bokstaven F särskilt bra och den engelska utgåvan heter därför KNURK.
Pärks var ett eget spel, inte ett äventyr till fnurk. Gavs ut av Lancelot t.o.mJag tyckte att grejerna som gavs ut till spelet blev lite pretto mot slutet. Minns när jag köpte det mycket omtalade äventyret PÄRKS. Det var på 863 sidor, men alla sidor var tomma. Bortsett från sida 76 där LIV stod präntat med stora bokstäver över sidan och sida 412 där ordet HOPP stod i minimal text i övre marginalen. Till en början kände jag mig såklart grundlurad, men det blev en helt fantastisk kampanj! Min spelgrupp körde kampanjen under 98 spelmöten och slutet på äventyret var så gripande att vi alla satt och grät runt spelbordet! Det finns ju många andra spelmakare som gjort sitt bästa för att kopiera konceptet, men trots tappra försök har ingen helt lyckats emulera känslan i detta äventyr!