FNURK, klassiskt rollspel från 2010

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,154
Location
The Culture
Diskussioner om det klassiska rollspelet FNURK brukar bli så långa och så heta att det är bäst att bryta ut det till en egen tråd.

Så vad tycker ni om FNURK, och vad tror ni om Fria Ligans kommande version?

Spoiler så att ingen blir upprörd: Fnurk finns inte*; känn er fria att ljuga om det, som ni gör när ni spelar rollspel.

*eller gör det det?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
Så vad tycker ni om FNURK, och vad tror ni om Fria Ligans kommande version?
Jag gillar YZE, men måste verkligen allting vara det nuförtiden? Jag vet inte om det passar FNURK. Och hur kommer det sig att FNURK fick ett helt annat namn i den engelska utgåvan, egentligen?
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,072
Jag gillar YZE, men måste verkligen allting vara det nuförtiden? Jag vet inte om det passar FNURK. Och hur kommer det sig att FNURK fick ett helt annat namn i den engelska utgåvan, egentligen?
Enligt en konsumentundersökning i USA sålde inte rollspel vars titel innehåll bokstaven F särskilt bra och den engelska utgåvan heter därför KNURK.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
FNURK är ju bara rollspelsversionen av FNURK KRIG (de hade väl släppa det som BURK KRIG, men... rättigheter)
 

Monokel

Korrektionsglas som fästs framför ena ögat
Joined
6 Nov 2019
Messages
520
Location
Uppsala
Det var bara före sin tid:

Fantastic Nostalgia Universal Roleplaying for Kids
Jag har läst att den där förkortningen är en efterkonstruktion. Ursprungligen stod förkortningen för vilka spel skaparna stulit idéer från: Fiasco Neotech Utpost Runequest Kult. Tycker det riktiga namnet förklarar varför FNURK blev en sådan soppa.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,072
Jag har läst att den där förkortningen är en efterkonstruktion. Ursprungligen stod förkortningen för vilka spel skaparna stulit idéer från: Fiasco Neotech Utpost Runequest Kult. Tycker det riktiga namnet förklarar varför FNURK blev en sådan soppa.
Fast deras första plan att sno idéer från Pendragon, Underground, Noir och GURPS hade ju lett till ett mer olyckligt namn…
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
285
Jag har läst att den där förkortningen är en efterkonstruktion. Ursprungligen stod förkortningen för vilka spel skaparna stulit idéer från: Fiasco Neotech Utpost Runequest Kult. Tycker det riktiga namnet förklarar varför FNURK blev en sådan soppa.
Fast... var det inte något tyskt spel som merparten av reglerna och spelvärlden plockades från?
Som det här med två handlingar per spelrunda samt solgudens namn.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,596
Location
Göteborg
Fnurk var ju helt obalanserat. Man var tvungen att kasta ut hela motståndstabellen och kombinera tillvarlsregler från både Fnurk II och Fnurk: Expert för att det skulle bli spelbart!
Det var ju lite det som var grejen. Det skulle inte vara balanserat. Föregick OSR-trenden där litegrann. Tvåan sabbade ju den grejen helt. Jag gillade att de sade "Vet ni vad? Det är okej att rollpersonerna är olika effektiva.". Tycker att det var modigt (eller bara en efterkonstruktion efter att de insåg att spelet var såpass obalanserat).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,596
Location
Göteborg
Spelade man bäverfolk hade man objektivt bättre stats än om man spelade svulk. Jag hade en svulk-rollperson när jag testade spelet (på GothCon? Minns inte) och jag hade jättekul ändå, för spelet handlade inte bara om att använda sina nuffror för att lösa problem.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,072
Jag tyckte att grejerna som gavs ut till spelet blev lite pretto mot slutet. Minns när jag köpte det mycket omtalade äventyret PÄRKS. Det var på 863 sidor, men alla sidor var tomma. Bortsett från sida 76 där LIV stod präntat med stora bokstäver över sidan och sida 412 där ordet HOPP stod i minimal text i övre marginalen. Till en början kände jag mig såklart grundlurad, men det blev en helt fantastisk kampanj! Min spelgrupp körde kampanjen under 98 spelmöten och slutet på äventyret var så gripande att vi alla satt och grät runt spelbordet! Det finns ju många andra spelmakare som gjort sitt bästa för att kopiera konceptet, men trots tappra försök har ingen helt lyckats emulera känslan i detta äventyr!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,920
Location
Stockholm
Jag tyckte att grejerna som gavs ut till spelet blev lite pretto mot slutet. Minns när jag köpte det mycket omtalade äventyret PÄRKS. Det var på 863 sidor, men alla sidor var tomma. Bortsett från sida 76 där LIV stod präntat med stora bokstäver över sidan och sida 412 där ordet HOPP stod i minimal text i övre marginalen. Till en början kände jag mig såklart grundlurad, men det blev en helt fantastisk kampanj! Min spelgrupp körde kampanjen under 98 spelmöten och slutet på äventyret var så gripande att vi alla satt och grät runt spelbordet! Det finns ju många andra spelmakare som gjort sitt bästa för att kopiera konceptet, men trots tappra försök har ingen helt lyckats emulera känslan i detta äventyr!
Pärks var ett eget spel, inte ett äventyr till fnurk. Gavs ut av Lancelot t.o.m
 
Top